Jaap Nawijn blijft gemoederen bezig houden

• vrijdag 3 augustus 2012
  • Categorie: , ,
  • Is Jaap Nawijn wel de gedroomde burgemeester voor Hollands Kroon?
    De vertrouwenscommissie is van mening van wel, zij hebben Jaap Nawijn inmiddels voorgedragen voor de burgemeesterspost.

Zijdewinder Theo Moras, bekende voorvechter als het gaat om de burgers in de oude gemeente Niedorp, maar tegenwoordig ook actief als het gaat om de burgers van Hollands Kroon, is van mening dat er toch wel wat haken en ogen aan Nawijn zijn.

En nu heeft ook LADA (Democratie anders) zich in de strijd geworpen als het gaat om de benoeming van Nawijn als eerste burger voor Hollands Kroon.

Inmiddels heeft Theo Moras zich tot de leden van de tweede kamer en Minister Spies gewend, met het verzoek nog eens goed te kijken naar de benoeming van Nawijn.

Nawijn kwam in januari 2009 politiek onder vuur te liggen toen bleek dat hij tegen de regels in met toestemming van de gemeenteraad een gemeentelijke vergoeding kreeg voor zijn dubbele woonlasten, nadat hij in Ouder-Amstel al voordeel had genoten door een lening van Ouder-Amstel tegen een lagere dan gangbare rente ( zgn. burgemeestersregeling).

Opvallend is het wel dat de vertrouwenscommissie, onder leiding van Jan Swaag (VVD), zoals het nu lijkt, juist een omstreden burgemeester voordraagt als kandidaat voor het burgemeesterschap in Hollands Kroon.

Theo Moras schrijft in zijn brief dat in de besloten raadsvergadering over de benoeming van Nawijn als Burgemeester er een aanbeveling is gedaan op basis van een rapportage door de vertrouwenscommissie waarbij de informatie over de feiten waarom Nawijn omstreden zou kunnen zijn niet op tafel zijn gekomen.

De politieke partij LADA benadrukt bij de minister dat herhaling van omstreden zaken die eerder hebben gespeeld niet in het belang zijn van Hollands Kroon en haar burgers. Herhaling dient te worden voorkomen.