Twijfels Provinciale Staten over bijdrage aan Pallas in Petten

• dinsdag 3 juli 2012
  • 3 juli 2012 - Provincie NH  -  De aanzienlijke bijdrage van provincie en rijk noemde gedeputeerde van Run een ’betekenisvol signaal’ aan de markt.

KEES VAN DER MALEN

HAARLEM

Een deel van Provinciale Staten aarzelt over de bijdiage van de provincie Noord-Holland aan het ontwikkelen van de nieuwe kern-reactor Pallas in Petten.

Een aantal fracties - waaronder SP, D66 en ChristenUnie/SGP - vreest that de provincie haar bijdrage op termijn niet terugverdient. GroenLinks en de Partij voor de Dieren twijfelen sowieso aan de noodzaak van een nieuwe kernreactor. Zij vinden kernsplitsing een ’ouderwetse’ en ’gevaarlijke’ methode.

Dit bleek gisteren in een overleg van Statenleden met gedeputeerde Jan van Run van economische zaken. De Staten beslissen later deze maand over een bijdrage van 40 miljoen aan Pallas.

SP-Statenlid Carlien Boelhouwer zei nog niet overtuigd te zijn dat de provincie ’zoveel geld’ moet steken in een nieuwe reactor.

D66-Statenlid Flip de Groot betwiste de realiteitswaarde van het businessplan. Volgens hem zijn de opbrengsten te ’rooskleurig’ becijferd. De eigenaar van Pallas verwacht dat de centrale vanaf 2034 geld oplevert.

Johan Kardol (ChristenUnie/ SGP is ronduit ’verbaasd over de positieve prognoses’. Met GroenLinks en de Partij voor de dieren vroeg hij verder ’serieuze’ aandacht voor de veiligheid van de centrale. Gedeputeerde Van Run benadrukte dat de provincie bijdraagt aan Pallas ’met de intentie dat de 40 miljoen ook terugkomen. Hij erkende dat de provincie met het Rijk de ’risicovolle top’ voor de ontwikkeling van de reactor financiert.

Volgens hem is het ’verdienmodel’ van Pallas lastig te beoordelen. Dit wegens de ’ingewikkelde’ markt voor medische radio-isotopen. Het product kent een lage prijs en zou op termijn meer moeten opbrengen.

Van Run is positief dat particuliere bedrijven gaan deelnemen in de ontwikkeling van Pallas. De aarzelingen weet hij aan de ingewikkelde vergunningenprocedure voor de centrale. De aanzienlijke bijdrage van provincie en Rijk noemt hij een ’betekenisvol signaal’ aan de markt.

Bron: NHD