Trafostation niet naar Verlaat

• vrijdag 13 juli 2012
  • 13 juli 2012 Noordkop - Veel bewoners van ’t Veld en De Weel willen het station daar juist niet en opteren voor locatie vijf, dichterbij het Verlaat.
    DOOR MIKE DEUTEKOM

Inwoners van ’t Veld, De Weel en Kalverdijk maken zich ernstig zorgen nadat de Adviescommissie Ruimtelijke Zaken (ARO) woensdagavond voor hen nadelige adviezen aan Gedeputeerde Staten heeft uitgebracht.

Zowel over het nieuw te bouwen transformatorstation tussen De Weel en ’t Veld, en over de Middenroute bij Kalverdijk adviseerde de ARO negatief voor de inwoners. De landschapsarchitecten in de commissie vinden dat het transformatorstation het beste gebouwd kan worden op de zogenoemde locatie vier, achter de Rijderstraat in ’t Veld en ter hoogte van De Weel.

Wim Sepers is één van de omwonenden. „Helaas houden de leden van de ARO alleen rekening met de passerende automobilisten op de N241. Ze bekijken alles via de zichtlijnen vanaf de weg. Maar hoe je er als bewoner permanent tegen aankijkt, dat maakt blijkbaar minder uit."

Sepers hoopt dat de gemeenteraad van Hollands Kroon toch voor de plek bij het Verlaat kiest. „Het is een politiek gevoelig onderwerp. En de tegenstand is hier groot. Dus ik hoop dat ze, met het oog op de verkiezingen volgend jaar, de juiste keuze maken."

Middenroute

In Harenkarspel is door de politiek teleurgesteld gereageerd op het advies over de Middenroute. Wethouder Rob Treur: „Ik ben uiterst teleurgesteld door de houding van de commissie ARO. Zij stelt dat de weg de ruimte en zichtlijnen aantast. Voor ons speelt echter nog veel meer dan dat. De weg is bedoeld om de verkeersdruk op de Kalverdijk en Koorndijk te verminderen. Het gaat niet alleen om ruimte, maar ook om de mensen die hier wonen. Voor hen is die weg bedoeld. Maar ik ben nog niet helemaal pessimistisch.

Bij de behandeling door Gedeputeerde Staten is het zaak dat wij laten merken dat het bier om gaat en dat het voor onze inwoners belangrijker is dan behoud van ruimtelijke zichtlijnen."

Burgerbrug

Wethouder Ben Blonk van Zijpe is wel tevreden over de adviezen van de ARO. Op twitter laat hij weten blij te zijn met het positieve advies over scholen- en woningbouw in Burgerbrug en Sint Maartensbrug.

Bron: NHD