Plan Kooyhaven bij Anna Paulowna herleeft

• vrijdag 6 juli 2012
  • Categorie: , , , , ,
  • Anna Paulowna

Een consortium van drie bedrijven gaat onderzoeken of zij de Kooyhaven wel kunnen aanleggen.
    Dat is donderdag bekend ge­maakt door de Helderse wethou­der Kees Visser. Het consortium bestaat uit Ballast Nedam, Dura Vermeer en De Vries & Van der Wiel, de vertegenwoordiger van het consortium.
    Visser is blij dat er weer schot zit in de ontwikkeling: „Voor het door ons op te richten Havenbe­drijf is de Kooyhaven een belang­rijke pijler. Het is interessant dat de bedrijven dit plan met een sluitende businesscase zelf op willen pakken. Hoewel het nog pril is, beschouw ik het wel als een hoopvolle ontwikkeling. Overigens is ook Spaansen er bij betrokken, want dat bedrijf heeft grondposities in het gebied."
    Er wordt al tien jaar beraad­slaagd over de aanleg van een in­steekhaven ten zuiden van de Kooybrug in Anna Paulowna.
    Aannemersbedrijf Heijmans won in 2005 een ontwikkelcom­petitie en zou in partnerschap met de gemeenten Den Helder en Hollands Kroon de binnenha­ven verwezenlijken. Dit voorjaar gooide Heijmans de handdoek in de ring. Den Helder nam de ont­wikkelrechten over voor een bedrag van 2,5 ton. Wethouder Vis­ser stelde toen dat er andere par­tijen waren die wel brood zagen in het plan.
    Een van die partijen blijkt De Vries & Van der Wiel te zijn. Directeur Ewald Scholten: „Dura Vermeer, Ballast Nedam en wij zijn zeker geïnteresseerd, maar we moeten eerst zorgvul­dig ons huiswerk maken. Het gaat nu nog te ver om te stellen dat ons consortium het project zal uitvoeren."

Bron: NHD