Ook ’storm’ over keuze zand

• 13 juli 2012 - Noordkop  -  ’Krabbels’ voor fraale kust Zijpe

DOOR HARRY DE JONG

P E TT E N

Terwijl burgemeester Marian Dekker van de Zijpe de bijeenkomst in gebouw Dijk te Kijk op de Pettemer Zeedijk inleidde, viel er een informatiepaneel van de wand. Alsof de dijk zelf wilde aangeven dat versterking de hoogste tijd is.

Dekker leidde de ondertekening in van een samenwerkingsovereenkomst tussen de provincie Noord-Holland, de gemeenten Bergen en Zijpe, Natuurmonumenten en Landschap Noord- Holland. Die werken samen om de kuststrook van Bergen en Zijpe met diverse natuur- en recreatieve projecten op te fleuren. Dit in het verlengde van de kustversterking in de vorm van een nieuw duin en strand voor de Hondsbossche en Pettemer Zeerwering.

Pak zand

Een zandoplossing, omdat dijkverhoging tot een storm van bezwaren leidde, Maar ook het pak zand voor de kust is niet onomstreden. Want de strekdammen verdwijnen ermee onder het zand. Dammen, die een grote mosselbank vormen en daarom belangrijke voedseiplaatsen zijn voor vele vogels.

Dat beseft ook gedeputeerde Joke Geldhof: „Door strandhoofden noordelijk geschikter te maken voor vergelijkbaar bodemleven, hopen we compensatie te kunnen realiseren."

Veranderen

Of het afdoende zal zijn, is zeer de vraag. „Hoe je het wendt of keert, het natuurleven hier voor de dijk zal veranderen", beaamt de gedeputeerde.

Voorstanders van dijkverhoging zien in de zandoplossing slechts een zege van de zandlobby. Zandleveranciers hebben er immers voor jaren werk aan. Geldhof: „Met deze oplossing winnen bewoners die voor een grotere dijk hadden moeten wijken. We winnen er nieuwe natuur mee, kansen voor recreatie en ondernemers. Had je voor dijkverhoging gekozen, dan was het verhaal dat de stenenlobby had gewonnen."

___________________________________________________________

Zes partijen voor nieuw strand Petten

PETTEN

Zes partijen uit binnen- en buitenland zijn in de race voor de aanleg van duin en strand voor de Hondsbosche en Pettemer Zeewering.

Dat meldde projectmanager Bert Kappe van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) gisteren aan de voet van de dijk, waar de aftrap werd gegeven voor diverse recreatieve en natuurprojecten in het verlengde van de kustversterking. Uiteindelijk zullen drie partijen overblijven die het werk mogen uitvoeren. Dat omvat naast de aanleg van strand en duin ook het onderhoud voor twintig jaar.

Bron: NHD