Strijd om ’reparatie’ van de Hondsbossche begint

• dinsdag 5 juni 2012
  • 5 juni 2012 - Noordkop  -  Begin 2013 moet bekend worden wie met de Hondsbossche aan de slag mag.

DOOR MARTIN GIJSBERTSEN

PETTEN

Welke bouwgigant gaat de Hondsbossche en Pettemer Zeewering van het etiket ’zwakke schakels’ ontdoen? De race om die megaklus, waarmee bakken met geld en ruim zes Amsterdam Arena’s vol zand zijn gemoeid, is geopend. Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier zoekt een aannemer die de Noordzeekust bij Petten over zo’s 11 kilometer kan versterken en 20 jaar onderhoudt. Voor het karwei, bedoeld om het gevaar voor overstroming in te dammen, is 250 miljoen euro uitgetrokken.

De partijen in het project — waterschap, provincie, Rijkswaterstaat en de gemeenten Zijpe en Bergen — kiezen voor de ’zandvariant’. Dat houdt in dat naast reparatie van de zeeweringen ook de kuststrook tussen Camperduin en Callantsoog met 505 tot 200 meter wordt verbreed.

Buitendijks

Buitendijks is 20 miljoen kubieke meter zand nodig. Op het nieuwe strand, waar hoge golven breken ruim voordat ze de dijk bereiken, komt behalve voor recreatie ruimte voor natuur.

Het waterschap stelt diverse eisen aan de kandidaten.

Zo rnoet de aannemer in de ’waterbouw’ sinds 2007 een vergelijkbaar karwei hebben uitgevoerd, waarbij minimaal 15 miljoen kuub zeezand op stromend buitenwater is verwerkt. Verder moet de bouwer een jaaromzet hebben van 32 miljoen euro en zijn aangesloten bij een bank met ten minste de ’AA’- of ’A-1-status. Begin 2013 moet bekend worden wie met de Hondsbossche aan de slag mag.

Bron: NHD