Kritische leden Beter Wonen schrijven brief aan minister

Datum:
  • maandag 18 juni 2012
  • in
  • Categorie: ,
  • Wieringen - Een aantal kritische leden van woningbouwvereniging Beter Wonen te Wieringen heeft een open brief gestuurd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties, uit onvrede over de grote bestuurlijke problemen waarin de woningbouwvereniging al jaren verkeert.


    In de brief verzoeken de leden de minister om:

    1. openbaarmaking van een forensisch onderzoek naar het handelen van twee zittende bestuursleden;

    2. het aanstellen van een extern toezichthouder die op korte termijn de vereniging begeleidt naar een professionalisering van bestuur en intern toezicht.

    Beter Wonen functioneert bij lange na niet zoals een vereniging behoort te functioneren. Al twee jaar hebben de leden zich niet kunnen uitspreken over jaarcijfers. Er zijn veel onnodige kosten gemaakt(circa 1,5 miljoen euro in de laatste vijf jaar) die zodoende niet konden worden besteed aan de kernactiviteiten. Sinds het aftreden van de laatste Raad van Toezicht, die door het bestuur werd tegengewerkt, bestuurt het bestuur weer vanouds op eigen houtje.

     Op 23 juni a.s. heeft het bestuur van de woningbouwvereniging eindelijk een Algemene Ledenvergadering uitgeschreven. Zowel de agenda als de onderliggende stukken hiervoor voldoen volgens de kritische leden niet aan de regels voor good governance. Goedkeuring van de jaarstukken is daardoor niet gerechtvaardigd. Ook is het bestuur, met medeweten en stilzwijgende goedkeuring van het ministerie en het Centraal Fonds, van plan de leden selectief voor te lichten mbt. het kritische rapport over hun eigen handelen.

    De kritische leden hebben er in uiterste nood voor gekozen deze brief een openbaar karakter te geven en deze met name onder de aandacht te brengen van de Kamercommissie BZK.

     ____________________________________________________________________________

     Open brief

    Aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties mr. J.P.H. Donner


    Hippolytushoef, 10 juni 2011


    Geachte excellentie,

    Hierbij verzoeken wij - een groep kritische leden van Wbv Beter Wonen te Wieringen � om openbaarmaking van het onderzoeksrapport betreffende o.a. het handelen van twee zittende bestuursleden van Beter Wonen, dat in september 2010 is opgesteld door het onafhankelijk onderzoeksbureau lntegis BV te Overveen. Een afschrift van het rapport is in het bezit van uw ministerie.

    Het betreffende forensisch onderzoek is voortgekomen uit twee eerder opgestelde rapporten waarin verdenkingen zijn gerezen over o.a. vastgoedtransacties en aanbestedingsprocedures. Op advies van uw ministerie en het Centraal Fonds Volkshuisvesting heeft het enige overgebleven bestuurslid (de penningmeester) dat geen onderwerp van onderzoek was, het forensisch onderzoek door lntegis BV laten instellen. Afspraak daarbij was dat de twee bestuursleden (de voorzitter en de secretaris) wier handelen w鋩 in het geding is, hangende het onderzoek geen bestuurshandelingen zouden verrichten.

    Ondanks dat het rapport al negen maanden gereed is, heeft het bestuur van Beter Wonen de leden tot op heden niet in kennis gesteld van de inhoud van het rapport. Een verzoek daartoe onzerzijds is door het zittende bestuur, notabene met inbegrip van de twee leden die geen bestuurshandelingen zouden verrichten, niet gehonoreerd.

    Kennelijk wenst het bestuur niet op een transparante wijze verantwoording af te leggen aan de leden over hetgeen in het rapport is gesteld. Wij zijn van mening dat wij als leden recht hebben om de inhoud van het rapport te vernemen, zodat wij de betreffende bestuursleden kunnen controleren op hun handelen. Nu het bestuur ons niet de gelegenheid daarvoor biedt - ook op de komende Algemene Ledenvergadering van 23 juni a.s. is geen serieuze opening van zaken te verwachten - wenden wij ons tot u.

     Zwartboek’ Beter Wonen

    Bovenstaande is het zoveelste hoofdstuk dat kan worden bijgeschreven in het ’dossier Beter Wonen’, dat wij zo langzamerhand als een zwartboek kunnen kenschetsen. Voor ons als leden is dat mede een reden om deze brief een open karakter te geven.

    Een greep uit de gebeurtenissen van de afgelopen jaren:

    1. Drie kritische rapporten over bestuur inmiddels zijn over twee van de drie zittende bestuursleden verschillende kritische rapporten verschenen, waarin o.a. twijfelachtige vastgoedtransacties, onduidelijke aanbestedingsbeleid en betalingen voor niet verrichte diensten de revue passeren die onder hun verantwoordelijkheid hebben plaatsgevonden. Ook hebben zij eigenmachtig geopereerd en grote uitgaven gedaan zonder medeweten/toestemming van de Raad van Toezicht. Het laatste rapport, bovengenoemd en opgesteld door lntegis BV heeft zelfs een forensisch karakter.

    2. Geen ledenraadpleging

    De afgelopen twee jaar is er geen Algemene Ledenvergadering gehouden waarin het bestuur zich bij de leden heeft verantwoord over zijn handel en wandel. Er is alleen een speciale ALV gehouden (maart 2010) waarin de toenmalige RvT door het bestuur aan de schandpaal werd genageld. Sindsdien opereert het bestuur weer vrijelijk zonder officieel toezicht. Op 23 juni a.s. is voor het eerst weer een ALV gepland, waarbij de summiere agenda en geringe beschikbaarheid van stukken boekdelen spreken.

    3. Jaarcijfers en begrotingen niet goedgekeurd

    Omdat er geen ALV is gehouden, zijn de jaarcijfers over 2008- 2009 en 2010, alsmede de begrotingen voor 2010 en 2011 niet goedgekeurd door de leden.

    4. Diepgaand conflict bestuur-RvT

    Rond de jaarwisseling 2009/2010 is er een diepgaand conflict gerezen tussen het nog steeds zittende bestuur en de toenmalige Raad van Toezicht. Het laatste orgaan was van mening dat, mede door gebrekkige en door uw ministerie goedgekeurde statuten, geen toezicht mogelijk is op het handelen van het bestuur. Het bestuur geeft ook geen medewerking aan onafhankelijk toezicht. Een oproep van de toenmalige RvT aan uw ministerie en het CFV om een extern toezichthouder aan te stellen is door u, om voor ons onbegrijpelijke redenen, niet gehonoreerd. Daarop is de toenmalige RvT, die in uw ogen goed functioneerde en daarbij het belang van Beter Wonen voorop stelde, afgetreden.

    5. Vereniging functioneert slecht

    Sinds de verzelfstandiging van het corporatiebestel heeft het bestuur van Beter Wonen eigenhandig en zonder werkelijk toezicht van raden of kascommissies kunnen besturen. De Algemene Ledenvergadering, het hoogste orgaan, heeft zich daar onvoldoende rekenschap van gegeven. Dat valt de ALV moeilijk aan te rekenen, want de leden zijn hoofdzakelijk gewone huurders die onvoldoende inzicht hebben in de complexe materie van een woningbouwvereniging.

    6. Belangenverstrengeling bestuur-HBV

    De laatste ALV waarbij de raad van Toezicht de wacht werd aangezegd, was zichtbaar ’georkestreerd’ door het zittende bestuur, in samenwerking met bestuur van de Huurdersbelangenvereniging. Deze belangenverstrengeling heeft onder meer geresulteerd in het uitwisselen van vertrouwelijke correspondentie over de oud-RvT door het bestuur van Beter Wonen.

    7. Rechtszaken bestuur vs. oud-RvT

    Het bestuur heeft geweigerd om de declaraties van de oud-RvT te voldoen, ondanks uw aandringen. Dat heeft ertoe geleid dat de oud-RvT nu betaling via de rechter moet afdwingen. Naast de gebruikelijke honorering voor toezichthouders betreft het vooral advocaatkosten die de oud-RvT heeft moeten maken omdat het bestuur de oud-RvT tot tweemaal toe voor het gerecht heeft gedaagd. Een bedenkelijk staaltje machtsmisbruik van het bestuur, achten wij, dat haaks staat op de governance code voor onafhankelijk toezicht die uw ministerie voorstaat. De oud-RvT probeert momenteel haar rechtmatige declaraties voldaan te krijgen via de rechter.

    8. Sinds 15 maanden geen toezicht.

    Sinds het aftreden van de laatste officiele Raad van Toezicht (maart 2010) wordt er niet meer officieel toezicht gehouden op het bestuur van Beter Wonen. En dat in een periode waarin de meerderheid van het bestuur onderwerp is van een forensisch onderzoek!

    9.’Commissie van toezicht’ door ministerie geaccepteerd.

    Na het aftreden van de laatste officiele Raad van Toezicht is er, zonder dat de statuten daarin voorzien en zonder dat de ledenvergadering daarmee heeft ingestemd, door het bestuur een ’interim-commissie van toezicht’ aangesteld. Afgezien van het feit dat een bestuur niet een toezichthoudend orgaan behoort te benoemen, heeft uw ministerie deze commissie regelmatig geconsulteerd in de hoedanigheid van onafhankelijk toezichthouder. Een opmerkelijke gang van zaken die eveneens haaks staat op de governance code voor onafhankelijk toezicht die uw ministerie voorstaat. Op de komende ALV van 23 juni a.s. worden notabene deze commissieleden, in strijd met de statuten, voorgedragen door het bestuur als nieuwe RvT-leden, zonder de door WWI gewenste zorgvuldigheid van een adequate profielschets.

    10. Twee leden bestuurden gewoon door.

    De twee bestuursleden die onderwerp zijn van het forensisch onderzoek, hebben in de tussentijd gewoon doorbestuurd. Dat is in strijd met de afspraak dat zij hangende het onderzoek zouden terugtreden. Ook de naaste adviseur van het bestuur, notabene zelf toezichthouder bij Rochdale, heeft het bestuur daar kennelijk niet vanaf kunnen brengen.

    11 . Geen strategisch voorraadbeleid/huurreglement

    Ook na herhaald aandringen van de inmiddels afgetreden RvT heeft het bestuur van Beter Wonen nog steeds geen strategisch voorraadbeleid opgesteld. Dat is in onze ogen het eerste instrument om een woningbouwvereniging adequaat te kunnen leiden. Men doet maar wat, is onze stellige indruk. Ook is er geen officieel goedgekeurd huurreglement.

    12. Slechte relatie bestuur met partners

    Onder het zittende bestuur zijn de relaties met maatschappelijke partners, zoals de gemeente Wieringen en de plaatselijke woonzorgorganisatie, op een dieptepunt beland.

    13. Onnodige kosten: 1,5 miljoen euro

    Door o.a. bovengenoemde rechtszaken en onderzoeken zijn de laatste twee jaar torenhoge kosten gemaakt die het zittende bestuur direct en indirect zijn aan te rekenen. Daar komt bij dat in reeds gepubliceerde onderzoeken is gebleken dat ook niet-goedgekeurde vastgoedtransacties en onduidelijke aanbestedingen de vereniging grote bedragen heeft gekost. Wij schatten de schade van de afgelopen tien jaar op zeker 1,5 miljoen euro. Een aanzienlijk bedrag, zeker voor een kleine vereniging als Beter Wonen, dat niet besteed werd aan de kernactiviteit, te weten een verantwoord volkshuisvestingsbeleid.

    Afrondend doen wij nogmaals een beklemmend beroep op u om het rapport-lntegis zo spoedig mogelijk aan de leden van Beter Wonen ter beschikking te stellen. Ook roepen wij u op uw invloed aan te wenden om op zeer korte termijn een vergaande professionalisering binnen Beter Wonen te entameren. Wij pleiten voor de aanstelling van een extern toezichthouder die deze professionaliseringsslag gaat begeleiden, zodat onze woningbouwvereniging na jaren van wanbestuur en wanbeleid eindelijk kan beschikken over een kundig bestuur 鋝 een kundige raad van toezicht, die voldoende instrumenten heeft om haar taken naar behoren uit te voeren.

    Wij hopen spoedig uw reactie te vernemen.

    Mevr. A. Jenninga, mevr. E.P. Hinkema. Dhr. J.M. van  Riet, dhr. E.C. Loos, dhr. C.P. Luyt

    Bron: Wieringer nieuws

    0 reacties :

    Een reactie posten