In de brief verzoeken de leden de minister om:
1. openbaarmaking van een forensisch onderzoek naar het handelen van twee
zittende bestuursleden;
2. het aanstellen van een extern toezichthouder die op korte termijn de
vereniging begeleidt naar een professionalisering van bestuur en intern
toezicht.
Beter Wonen functioneert bij lange na niet zoals een vereniging behoort te
functioneren. Al twee jaar hebben de leden zich niet kunnen uitspreken over
jaarcijfers. Er zijn veel onnodige kosten gemaakt(circa 1,5 miljoen euro in de
laatste vijf jaar) die zodoende niet konden worden besteed aan de
kernactiviteiten. Sinds het aftreden van de laatste Raad van Toezicht, die door
het bestuur werd tegengewerkt, bestuurt het bestuur weer vanouds op eigen
houtje.
Op 23 juni a.s. heeft het bestuur van de woningbouwvereniging eindelijk een
Algemene Ledenvergadering uitgeschreven. Zowel de agenda als de onderliggende
stukken hiervoor voldoen volgens de kritische leden niet aan de regels voor good
governance. Goedkeuring van de jaarstukken is daardoor niet gerechtvaardigd. Ook
is het bestuur, met medeweten en stilzwijgende goedkeuring van het ministerie en
het Centraal Fonds, van plan de leden selectief voor te lichten mbt. het
kritische rapport over hun eigen handelen.
De kritische leden hebben er in uiterste nood voor gekozen deze brief een
openbaar karakter te geven en deze met name onder de aandacht te brengen van de
Kamercommissie BZK.
____________________________________________________________________________
Open brief
Aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties mr. J.P.H.
Donner
Hippolytushoef, 10 juni 2011
Geachte excellentie,
Hierbij verzoeken wij - een groep kritische leden van Wbv Beter Wonen te
Wieringen � om openbaarmaking van het onderzoeksrapport betreffende o.a. het
handelen van twee zittende bestuursleden van Beter Wonen, dat in september 2010
is opgesteld door het onafhankelijk onderzoeksbureau lntegis BV te Overveen. Een
afschrift van het rapport is in het bezit van uw ministerie.
Het betreffende forensisch onderzoek is voortgekomen uit twee eerder
opgestelde rapporten waarin verdenkingen zijn gerezen over o.a.
vastgoedtransacties en aanbestedingsprocedures. Op advies van uw ministerie en
het Centraal Fonds Volkshuisvesting heeft het enige overgebleven bestuurslid (de
penningmeester) dat geen onderwerp van onderzoek was, het forensisch onderzoek
door lntegis BV laten instellen. Afspraak daarbij was dat de twee bestuursleden
(de voorzitter en de secretaris) wier handelen w鋩 in het geding is, hangende het
onderzoek geen bestuurshandelingen zouden verrichten.
Ondanks dat het rapport al negen maanden gereed is, heeft het bestuur van
Beter Wonen de leden tot op heden niet in kennis gesteld van de inhoud van het
rapport. Een verzoek daartoe onzerzijds is door het zittende bestuur, notabene
met inbegrip van de twee leden die geen bestuurshandelingen zouden verrichten,
niet gehonoreerd.
Kennelijk wenst het bestuur niet op een transparante wijze verantwoording
af te leggen aan de leden over hetgeen in het rapport is gesteld. Wij zijn van
mening dat wij als leden recht hebben om de inhoud van het rapport te vernemen,
zodat wij de betreffende bestuursleden kunnen controleren op hun handelen. Nu
het bestuur ons niet de gelegenheid daarvoor biedt - ook op de komende Algemene
Ledenvergadering van 23 juni a.s. is geen serieuze opening van zaken te
verwachten - wenden wij ons tot u.
Zwartboek’ Beter Wonen
Bovenstaande is het zoveelste hoofdstuk dat kan worden bijgeschreven in het
’dossier Beter Wonen’, dat wij zo langzamerhand als een zwartboek kunnen
kenschetsen. Voor ons als leden is dat mede een reden om deze brief een open
karakter te geven.
Een greep uit de gebeurtenissen van de afgelopen jaren:
1. Drie kritische rapporten over bestuur inmiddels zijn over twee van de
drie zittende bestuursleden verschillende kritische rapporten verschenen, waarin
o.a. twijfelachtige vastgoedtransacties, onduidelijke aanbestedingsbeleid en
betalingen voor niet verrichte diensten de revue passeren die onder hun
verantwoordelijkheid hebben plaatsgevonden. Ook hebben zij eigenmachtig
geopereerd en grote uitgaven gedaan zonder medeweten/toestemming van de Raad van
Toezicht. Het laatste rapport, bovengenoemd en opgesteld door lntegis BV heeft
zelfs een forensisch karakter.
2. Geen ledenraadpleging
De afgelopen twee jaar is er geen Algemene Ledenvergadering gehouden waarin
het bestuur zich bij de leden heeft verantwoord over zijn handel en wandel. Er
is alleen een speciale ALV gehouden (maart 2010) waarin de toenmalige RvT door
het bestuur aan de schandpaal werd genageld. Sindsdien opereert het bestuur weer
vrijelijk zonder officieel toezicht. Op 23 juni a.s. is voor het eerst weer een
ALV gepland, waarbij de summiere agenda en geringe beschikbaarheid van stukken
boekdelen spreken.
3. Jaarcijfers en begrotingen niet goedgekeurd
Omdat er geen ALV is gehouden, zijn de jaarcijfers over 2008- 2009 en 2010,
alsmede de begrotingen voor 2010 en 2011 niet goedgekeurd door de leden.
4. Diepgaand conflict bestuur-RvT
Rond de jaarwisseling 2009/2010 is er een diepgaand conflict gerezen tussen
het nog steeds zittende bestuur en de toenmalige Raad van Toezicht. Het laatste
orgaan was van mening dat, mede door gebrekkige en door uw ministerie
goedgekeurde statuten, geen toezicht mogelijk is op het handelen van het
bestuur. Het bestuur geeft ook geen medewerking aan onafhankelijk toezicht. Een
oproep van de toenmalige RvT aan uw ministerie en het CFV om een extern
toezichthouder aan te stellen is door u, om voor ons onbegrijpelijke redenen,
niet gehonoreerd. Daarop is de toenmalige RvT, die in uw ogen goed functioneerde
en daarbij het belang van Beter Wonen voorop stelde, afgetreden.
5. Vereniging functioneert slecht
Sinds de verzelfstandiging van het corporatiebestel heeft het bestuur van
Beter Wonen eigenhandig en zonder werkelijk toezicht van raden of kascommissies
kunnen besturen. De Algemene Ledenvergadering, het hoogste orgaan, heeft zich
daar onvoldoende rekenschap van gegeven. Dat valt de ALV moeilijk aan te
rekenen, want de leden zijn hoofdzakelijk gewone huurders die onvoldoende
inzicht hebben in de complexe materie van een woningbouwvereniging.
6. Belangenverstrengeling bestuur-HBV
De laatste ALV waarbij de raad van Toezicht de wacht werd aangezegd, was
zichtbaar ’georkestreerd’ door het zittende bestuur, in samenwerking met bestuur
van de Huurdersbelangenvereniging. Deze belangenverstrengeling heeft onder meer
geresulteerd in het uitwisselen van vertrouwelijke correspondentie over de
oud-RvT door het bestuur van Beter Wonen.
7. Rechtszaken bestuur vs. oud-RvT
Het bestuur heeft geweigerd om de declaraties van de oud-RvT te voldoen,
ondanks uw aandringen. Dat heeft ertoe geleid dat de oud-RvT nu betaling via de
rechter moet afdwingen. Naast de gebruikelijke honorering voor toezichthouders
betreft het vooral advocaatkosten die de oud-RvT heeft moeten maken omdat het
bestuur de oud-RvT tot tweemaal toe voor het gerecht heeft gedaagd. Een
bedenkelijk staaltje machtsmisbruik van het bestuur, achten wij, dat haaks staat
op de governance code voor onafhankelijk toezicht die uw ministerie voorstaat.
De oud-RvT probeert momenteel haar rechtmatige declaraties voldaan te krijgen
via de rechter.
8. Sinds 15 maanden geen toezicht.
Sinds het aftreden van de laatste officiele Raad van Toezicht (maart 2010)
wordt er niet meer officieel toezicht gehouden op het bestuur van Beter Wonen.
En dat in een periode waarin de meerderheid van het bestuur onderwerp is van een
forensisch onderzoek!
9.’Commissie van toezicht’ door ministerie geaccepteerd.
Na het aftreden van de laatste officiele Raad van Toezicht is er, zonder dat
de statuten daarin voorzien en zonder dat de ledenvergadering daarmee heeft
ingestemd, door het bestuur een ’interim-commissie van toezicht’ aangesteld.
Afgezien van het feit dat een bestuur niet een toezichthoudend orgaan behoort te
benoemen, heeft uw ministerie deze commissie regelmatig geconsulteerd in de
hoedanigheid van onafhankelijk toezichthouder. Een opmerkelijke gang van zaken
die eveneens haaks staat op de governance code voor onafhankelijk toezicht die
uw ministerie voorstaat. Op de komende ALV van 23 juni a.s. worden notabene deze
commissieleden, in strijd met de statuten, voorgedragen door het bestuur als
nieuwe RvT-leden, zonder de door WWI gewenste zorgvuldigheid van een adequate
profielschets.
10. Twee leden bestuurden gewoon door.
De twee bestuursleden die onderwerp zijn van het forensisch onderzoek,
hebben in de tussentijd gewoon doorbestuurd. Dat is in strijd met de afspraak
dat zij hangende het onderzoek zouden terugtreden. Ook de naaste adviseur van
het bestuur, notabene zelf toezichthouder bij Rochdale, heeft het bestuur daar
kennelijk niet vanaf kunnen brengen.
11 . Geen strategisch voorraadbeleid/huurreglement
Ook na herhaald aandringen van de inmiddels afgetreden RvT heeft het
bestuur van Beter Wonen nog steeds geen strategisch voorraadbeleid opgesteld.
Dat is in onze ogen het eerste instrument om een woningbouwvereniging adequaat
te kunnen leiden. Men doet maar wat, is onze stellige indruk. Ook is er geen
officieel goedgekeurd huurreglement.
12. Slechte relatie bestuur met partners
Onder het zittende bestuur zijn de relaties met maatschappelijke partners,
zoals de gemeente Wieringen en de plaatselijke woonzorgorganisatie, op een
dieptepunt beland.
13. Onnodige kosten: 1,5 miljoen euro
Door o.a. bovengenoemde rechtszaken en onderzoeken zijn de laatste twee
jaar torenhoge kosten gemaakt die het zittende bestuur direct en indirect zijn
aan te rekenen. Daar komt bij dat in reeds gepubliceerde onderzoeken is gebleken
dat ook niet-goedgekeurde vastgoedtransacties en onduidelijke aanbestedingen de
vereniging grote bedragen heeft gekost. Wij schatten de schade van de afgelopen
tien jaar op zeker 1,5 miljoen euro. Een aanzienlijk bedrag, zeker voor een
kleine vereniging als Beter Wonen, dat niet besteed werd aan de kernactiviteit,
te weten een verantwoord volkshuisvestingsbeleid.
Afrondend doen wij nogmaals een beklemmend beroep op u om het
rapport-lntegis zo spoedig mogelijk aan de leden van Beter Wonen ter beschikking
te stellen. Ook roepen wij u op uw invloed aan te wenden om op zeer korte
termijn een vergaande professionalisering binnen Beter Wonen te entameren. Wij
pleiten voor de aanstelling van een extern toezichthouder die deze
professionaliseringsslag gaat begeleiden, zodat onze woningbouwvereniging na
jaren van wanbestuur en wanbeleid eindelijk kan beschikken over een kundig
bestuur 鋝 een kundige raad van toezicht, die voldoende instrumenten heeft om
haar taken naar behoren uit te voeren.
Wij hopen spoedig uw reactie te vernemen.
Mevr. A. Jenninga, mevr. E.P. Hinkema. Dhr. J.M. van Riet, dhr. E.C.
Loos, dhr. C.P. Luyt
Bron: Wieringer nieuws
0 reacties :
Een reactie posten