HVC lijdt verlies van 11 miljoen

• dinsdag 26 juni 2012
  • Categorie:
  • 26 juni 2012 Alkmaar - Het verlies is het gevolg van een andere manier van afschrijven van investeringen.
    De Huisvuilcentrale (HVC) heeft over het afgelopen jaar een verlies geleden van 11.219.000 euro. Het verlies is het gevolg van een andere manier van afschrijven van investeringen. Het tekort wordt betaald uit het eigen vermogen dat daardoor nu nog 87,7 miljoen euro groot is. ‘De invoering van de lineaire afschrijving zal ook dit jaar nog tot een verlies op de jaarrekening lijden. In 2013 wordt weer winst verwacht.

Zonder deze andere manier van afschrijven zou HVC nog een klein beetje winst behaald hebben.

De omzet van HVC over 2011 is gestegen met negen procent naar 240 miljoen euro. En dat ondanks de forse economische recessie in Nederland. In 2011 zijn ook de gemeenten Beemster, Purmerend en Zeevang en het waterschap Hoogheernraadschap Hollands Noorderkwartier in het samenwerkingsverband HVC gestapt. Bij de HVC zijn nu onder meer 52 gemeenten aangesloten.

Het verminderde afvalaanbod, de overcapaciteit in Nederland — Nederland telt te veel afvalcentrales — en een verminderd slibaanbod, zijn aanleiding voor HVC om maatregelen te nemen om voor meer inkomsten te zorgen. De verwerkingstarieven gaan niet omlaag en er wordt extra bezuinigd. De huisvuilcentrale gaat tegerrwoordig efficienter om met energie- en grondstoffenbeheer. Dat zorgt voor minder CO2-uitstoot door gemeenten en hergebruik van materiaal.

Wat duurzame energie betreft, is HVC vorig jaar gaan deelnemen in Gemini, een Nederlands offshore windpark bij Schiermonnikoog. En er zijn onder meer enkele warmtenetten in Heerhugowaard, Zaanstad en Langedijk overgenomen. In Dordrecht, waar HVC ook een vestiging heeft, zullen nieuwbouwwoningen en bestaande woningen restwarmte van de afvalenergiecentrale krijgen.

Bron: NHD