Grieven over molens straks samen op site

• vrijdag 22 juni 2012
  • Categorie: , ,
  • 22 juni 2012 Anna Paulowna - De Milieudienst Kop van Noord-Holland neemt klachten niet serieus en doet er niets mee.
    DOOR LYDIA JASPER

Op korte termijn gaat www.windmolenklachten.nl online, waar particulieren hun grieven kwijt kunnen.

Volgens initiatiefnemer Henno Dasselaar van Stichting Kritisch Platform Ontwikkeling de Zijpe is de site bedoeld om probIeemgebieden op de kaart te zetten. „We willen nationaal gaan", zegt Dasselaar, die ook op reacties uit Belgie rekent.

„Bij onze zuiderburen is het nog erger gesteld dan bij ons. Elders — Duitsland, Frankrijk — mag er binnen 1500 meter van een woning geen molen worden neergezet, maar die grens is daar veel losser."

Hij hoopt verder dat de website als politiek podium wordt gebruikt in aanloop naar de. gemeenteraadsverkiezing van fusiegemeente Schagen. „Het initiatief is ontstaan, omdat wij voelen dat de Milieudienst Kop van Noord-Holland onze klachten niet serieus neemt. Bepaalde politieke partijen bagatelliseren de problemen en daarom is het goed dat deze inzichtelijk worden gernaakt."

De belangenorganisatie ontwikkelt de site samen met mensen uit de Oostpolder. Werkgroep Oostpolder Anna Paulowna kwam in actie nadat zij hoorde over een plan om vier megagrote windmolens te plaatsen op het grondgebied.

Dasselaar: „Mensen in die werkgroep kampen al jarenlang met overlast door opgeschaalde windmolens aan de Zwinweg en Veerweg. Er staan al langere tijd huizen te koop die daardoor gewoon onverkoopbaar zljn."

De werkgroep is overigens een andere club dan Belangenvereniging Oostpolder. Secretaris Ank van der Horst laat desgevraagd weten dat de belangenvereniging geen stelling neemt inzake windmolens. „Maar we zijn altijd bereid om een informatieavond te houden. Voorlichten behoort wel tot onze taak." Zij onderkent dat sommige inwoners last hebben van de windmolens. "Die ervaren het als een dictatuur en voelen zich een roepende in de woestijn."

Bron: NHD