Geen promotie zonne-energie door Hollands Kroon

• zondag 10 juni 2012
  • Categorie:
  • 10 juni 2012 Noordkop - Jef Leever van de seniorenpartij vind dat de gemeente Hollands Kroon een grote kans gemist heeft.
    HOLLANDS KROON

Tijdens het innovatiecongres van de HVC op 28 september 2011 is er door een aantal wethouders van o.a. de gemeenten Den Helder, Alkmaar, en Heerhugowaard het initiatief genomen om een veiling (groepsaankoop) zonnepanelen te organiseren voor de inwoners van hun gemeenten.

De consument die overweegt panelen te plaatsen, hoeft zich alleen aan te melden op een genoemde website. Het bedrijf met het beste aanbod, krijgt alle adressen. Na de veiling neemt de winnende leverancier met elke particulier contact op. Pas dan zegt de klant definitief ja of nee op het aanbod.

Inmiddels heeft een aantal andere gemeenten zich ook aangesloten bij dit initiatief. Enige uitzondering is de gemeente Hollands Kroon. Schijnbaar is de gemeente niet geïnteresseerd in financieel voordeel voor haar burgers maar schijnbaar wel voor een zonnetestlocatie ergens in de Wieringermeer.

Leever vraagt zich af waarom de gemeente Hollands Kroon zonne-energie op het dak van de inwoners in Hollands Kroon niet promoot? Zonnepanelen dragen bij aan een milieuvriendelijke manier van energieopwekking. Zonnepanelen zijn de afgelopen tijd sterk in prijs verlaagd en hebben een gemiddelde terugverdien tijd van 10 jaar Een gemiste kans dus volgens Leever.

Bron: HKP