Sprak wethouder Mosch de waarheid?

Datum:
  • vrijdag 24 februari 2012
  • in
  • Categorie: , , ,


  • Gemeente Zijpe heeft geen boodschap aan gezondheid burgers.


    Commissie vergadering grondgebiedzaken Zijpe.
    Datum: 14 februari 2012.

    Plaats : Gemeentehuis Zijpe.

    Op de agenda:
    Agendapunt 2: 

    1 Herhaald voorbereidingsbesluit t.b.v. windturbine Grote Sloot 158 te Sint Maartensbrug

    Aanwezig:

    Wethouder Mosch - BKV

    Commissieleden:
    Voorzitter raadslid Krõger - BKV
    Raadslid Ravenzwaaij - BKV
    Raadslid van Ee - PvdA
    Raadslid van der Ploeg - VVD
    Commissielid Leefbaar Zijpe.

    Insprekers:
    H. Dasselaar - Stichting Kritisch Platform Zijpe
    F. Jansen - voorzitter NKPW (Nationaal Kritisch Platform Windenergie).

    Drie omwonenden.

    Samenvattingen der betogen:

    Hr. F. Jansen - NKPW:

    Het meewegen van de belangen der omwonenden is nooit gebeurd waarbij de molen ook nog eens oneigenlijk geplaatst is en een groter vermogen heeft dan op de verleende vergunning. Dhr. Jansen brengt ook naar voren dat hij bij monde van de landmeet firma vernomen heeft dat van te voren al bekend was dat de molen op een andere locatie geplaatst is dan vastgelegd in de vergunning. Dit om geen milieuvergunning nodig te hebben.

    Mevrouw Ina Vonk - slachtoffer/bewoonster Grote Sloot 156:

    Ik kan niet slapen; ik voel de vibraties - zelfs in het matras van mijn bed. Ik heb de radio aan ’s nachts om de op mijn gestel werkende windmolenfrequenties terug te dringen. Volgens uitspraak R.v. S is mijn huis 50% in waarde gedaald. Ben hiermee al jaren bezig en dat werkt ook nog eens extra op mij in. Ik kan geen bezoek van (klein) kinderen meer ontvangen vanwege de herrie.

    Mevrouw Kanis - slachtoffer/bewoonster Grote Sloot

    Sinds 2006 ben ik ermee bezig; in de brieven naar de gemeente van Schuijt wordt gezinspeeld op de dreiging met claim’s richting gemeente omdat Schuijt naar zijn zeggen in zijn windmolenplan gedwarsboomd wordt. Ik vind dat dit ondernemersrisico is omdat hij op dat moment op geen enkele wijze een formele toestemming van de gemeente had. Dit blijkt uit de 2 brieven van de gemeente richting Schuijt waaruit mevrouw Kanis voorleest en waarin staat dat Schuijt geen claims naar de gemeente kan uitoefenen voor het geval de procedure’s uitlopen en hij geen vergunning krijgt.

    Wethouder Mosch (BKV)
    Wethouder Mosch wijst erop dat er van de zijde der gemeente Zijpe geen fouten gemaakt zijn en alles steeds volgens de standaard procedure verlopen is. Dit herhaalt hij zeer hardnekkig in diverse varianten die steeds op hetzelfde neerkomen.

    Mevrouw Ina Vonk reageert hierop verontwaardigd maar voorzitter Kröger (BKV) kenschetst haar reactie als zijnde emotioneel. Voor dat emotioneel zijn van mevrouw Vonk heeft Kröger dan ook volledig begrip en hij blijft maar doordrammen dat dit zo menselijk is en dat daar begrip voor moet zijn. Evenwel speelt Kröger een smerig stukje theater want in wezen blameert hij mevrouw Vonk door te zinspelen op zoiets als zij weet toch niet meer wat zij zegt door al die emoties - en ik Kröger begrijp dat - en laat haar nu maar uithuilen - dan zijn we er vanaf.

    Dhr. Dasselaar - Platform Zijpe.
    Wijst met name op, dat er nog 2 windturbines in de gemeente Zijpe staan, die niet comform de bouwvergunning zijn gebouwd. Hierop kwam geen enkele reactie van de commissieleden en wethouder. Tevens wijst hij op een Raad van State- uitspraak. Het betreft 2 molens in Tollenaar, ook op een verkeerde plaats gebouwd en een andere type, dan in de verleende vergunning stond. Deze moeten afgebroken worden. 

    Commissielid van Leefbaar Zijpe vroeg nog eens, wat er nu waar was van de schadeclaim van windturbine-eigenaar Schuijt. In de gemeentelijke stukken wordt dit vermeld. Wethouder Mosch gaf wederom geen direct antwoord. Waarop tot slot voorzitter Kröger het nogmaals probeerde een antwoord te krijgen, maar wethouder Mosch verwees naar de stukken.
    Voorzitter Kröger nam hier genoegen mee.

    Deze hele commissievergadering droeg dan ook een politiek karakter en leek voornamelijk bedoeld om Kröger ’s BKV–vriendje, wethouder Mosch, af te dekken. De overige commissieleden stelden brave vragen die, als zij de stukken bestudeerd hadden, wel na hadden kunnen laten.

    Visie stichting JAS:
    De molen is op een oneigenlijke plaats gebouwd en is groter en hoger dan in de oorspronkelijke vergunning. De molen veroorzaakt dus extra overlast en hinder, daargelaten of de oorspronkelijke molen dat dan ook al niet gedaan had. De gemeente bij monde van Mosch klampt zich vast aan de stelling dat door het hanteren van standaardprocedures niets mis gegaan kan zijn en dat zij geen schuld heeft. Evenwel bouwt iemand opzettelijk iets op een verkeerde plaats wat een negatief effect heeft op de gezondheid van omwonenden waarbij het de gemeente ten zeerste verweten kan worden bij vrijgave van de vergunning de belangen van de omwonenden ( opm. hr. Jansen) niet meegewogen te hebben.

    Voorts is de standaard bewering dat een molen op 4 maal de masthoogte van de bebouwing kan staan, een minimum afstand; niets let de gemeente bij afgifte van een vergunning te eisen dat de molen verder weg van de bebouwing moet staan en kan dan gemakkelijk de bewijslast van mogelijke hinder/overlast bij de ondernemer leggen. Hier heeft men kennelijk bij het verlenen van de vergunning alleen op de door de ondernemer opgegeven afmetingen gelet, die gunstig waren omdat er ook nog eens geen milieuvergunning nodig was, en zich niet afgevraagd of er ook bijwerkingen zouden kunnen optreden.

    Het verweer van Mosch is zuiver politiek en diep treurig - hij walst als BKV-politicus over de gezondheid van de omwonenden heen omdat de standaard procedure gevolgd zou zijn - en dan is alles goed.

    Overigens sluiten wij niet uit dat het bewust verkeerd plaatsen van een ook nog eens ander type molen dan waarvoor vergunning verleend is, strafrechtelijk vervolgd zou kunnen worden.  Hier is fundamenteel geknoeid - door de gemeente en door de ondernemer.

    En wat te denken van een grove inbreuk op de privacy van mevrouw Vonk, Kanis en andere omwonenden veroorzaakt door de ondernemer en de gemeente? Niet meer of heel slecht kunnen slapen is in dit geval een grove aantasting van het recht van privacy. Een recht op privacy wat grondwettelijk is vastgelegd en dat in Zijpe al jaren aan de Grote Sloot met voeten getreden wordt door de ondernemer en gemeente. En de burger mag daar dan langzaam aan kapot gaan?

    Terwijl:
    1. Windmolens in de loop der jaren steeds hoger en sterker in vermogen geworden zijn zodat de nadelige effecten zoals geluid, trillingen en schitteringen omgevingsbederf exponentieel toenemen.
    2. Minimum afstandswaarden, zoals bijvoorbeeld die van 4 maal de masthoogte, kritiekloos gehanteerd worden zonder zich rekenschap te willen geven van het genoemde onder punt 1.,
    3. De gemeente Zijpe en de ondernemer hebben de afgelopen jaren duidelijk blijk gegeven in het geheel geen rekening te willen houden met de negatieve effecten op de gezondheid van de omwonenden.
    4. Refererend naar punt 3 is de aanwezigheid van deze windmolen een grove schending van het recht op privacy door zowel de gemeente als de ondernemer.
    5. De bewuste molen niet voldoet aan de oorspronkelijk in de aanvraag opgegeven technische specificaties zoals locatie, hoogte en vermogen. 


    0 reacties :

    Een reactie posten