Raadsvergadering Hollands Kroon niet voor publiek

• woensdag 29 februari 2012

• Anna Paulowna  -  Afronding begrotingsvergadering 2012

Raadsvergadering Hollands Kroon 23 februari 2012.

Deze vergadering was bedoeld te debatteren en te stemmen over de moties en amendementen, teneinde te komen tot afronding van de besluitfase van de begroting 2012 van Hollands Kroon. De burgemeester legt wederom de debatspelregels, net als op de vergadering van 09-02-2012 nog eens uit, en deelt voorts mede dat de heer Remkes (CvdK) rond 20.00 uur de profielschets van de nieuwe burgemeester op komt halen en dat dan de vergadering onderbroken wordt. Wij dachten zo dat je daarvoor de post hebt, je doet dan die tekening in een geadresseerde enveloppe, plakt er een postzegel op en stuurt die dan naar Haarlem; dat kost veel minder, de chauffeur met Mercedes en Remkes kunnen thuis blijven en de vergadering kan gewoon doorgaan. Maar ja?

1. Het CDA heeft kennelijk de macht gegrepen in de coalitie want Vlaming (CDA) voerde het woord namens zowel de PvdA en VVD. Je vraagt je dan af wat voor zin stemmen nog heeft als een partij die afgestraft is tijdens de verkiezingen toch het eerste en hoogste woord heeft.

Inhoudelijk qua begrotingsvisie kwam er niets uit; zij het dat het CDA pal staat voor de vergoeding die verenigingen gaan derven nu HVC, de door de burgers middels belastinggeld gesubsidieerde vuilophaaldienst ook nog eens de inzameling van oud papier gaat inpikken waardoor verenigingen nog sneller naar de rand van de afgrond gedreven lijken te gaan worden. Burgers kunnen nu dus beter hun oud papier weer, net weer als vroeger, aan de kinderen meegeven zodat die een extra zakcentje hebben.

2. De VVD en PvdA lieten het woord over aan het CDA (zie punt 1).

3. De Seniorenpartij benadrukte nog een het belang van OV voor de ouderen; zij dreigen door bezuinigingen geïsoleerd te raken.

4. Progressief Wieringermeer bij monde van mevrouw Siebenga was de enige die iets fundamenteels en inhoudelijks zei over de begroting. Zij vond dat de begroting te summier was en dus niet goed te beoordelen zou zijn.

Omdat de vergaderzaal voor het overgrote deel gevuld was met ruimzittende volksvertegenwoordigers en het volk wegens ruimtegebrek uiterst symbolisch in een hoekje gedrukt moest worden, had het facilitair management van Hollands Kroon buiten de vergaderzaal stoelen opgesteld voor het ruimschoots aanwezige publiek.

Evenwel had men verzuimd bij Kruidvat een paar luidsprekertjes van €5 per stuk aan te kopen waardoor de stakkerds buiten de zaal ook iets hadden kunnen horen. Men had wel gerekend op veel publiek want bedienend personeel was in groten getale aanwezig en de eetkarretjes met lekkere hapjes (niet voor het publiek en van hoger niveau dan Maria -kaakjes) rolden beneden af een aan - daarbij veel herrie veroorzakend - en ook ander personeel en aanwezigen aldaar waren eveneens zeer luidruchtig.

Waarom heeft men de benedenruimte niet gebruikt voor deze vergadering- daar is voldoende plek en had iedereen iets kunnen horen! Om reden van herrie en onverstaanbaarheid van B&W en raadsleden heeft JAS, gezeten buiten de vergaderzaal, de vergadering verlaten.

Voor Remkes werd in elk geval goed gezorgd.

Bron: redactie JAS