Kopzorgen ’158’ houden aan

• woensdag 29 februari 2012
  • Categorie: , ,

• DOOR HARRY DE JONG (NHD)

SCHAGERBRUG

De kopzorgen over de veelbesproken windmolen aan de Grote Sloot 158 in Sint Maartensbrug houden nog wel even aan.

De provincie weigert medewerking aan legalisering van de molen, die van een ander type is en op een andere plek staat dan waarvoor in 2005 een vergunning is verleend. De gemeente Zijpe vocht de provinciale weigering afgelopeo week aan tijdens een hoorzitting voor een provinciale beroepscommissie. De gemeenteraad werd gisteravond gevraagd op het procedurele pad naar legalisering andermaal een voorbereidingsbesluit te nemen. Een raadsmeerderheid van BKV, PvdA en Natuurlijk Zijpe gaf aanvankelijk aan dat de gemeente niet verder in beroep moet gaan, als de provincie ook na de hoorziting bij haar weigering blijft. „Dan moet de aanvrager van de molen zelf maar naar Den Haag", aldus BKV-fractievoorzitter Hans Kröger.

Maar daarmee liep de raad te veel op de zaken vooruit, vond wethouder Piet Morsch. Die in een schorsingsoverleg met fractievoorzitters aangaf dat de gemeente pas de handen van de zaak af kan trekken als ook de bestuursrechter zich achter het standpunt van de provincie opstelt. Het leidde tot emotionele reacties van ’158-bestrijders’ op de publieke tribune. Zij hadden gehoopt dat met het provinciale nee snel een einde zou komen aan de omstreden turbine. Maar constateerden dat de raad, uiteindelijk met negen stemmen voor en vijf tegen (Natuurlijk Zijpe, de BKV-ers Carla Rarnpen en René Sips en CDA’er Perry Vriend) het voorbereidingsbesluit aannam. En dat een raadsmeerderheid wethouder Morsch volgde in het standpunt dat een provinciaal nee voor Zijpe nog niet einde verhaal betekent. De PvdA-fractie en Kröger lieten zich op dit punt overtuigen door de wethouder.