Zetje provincie voor project Kooyhaven

Anna Paulowna

Gedeputeerde Tjeerd Talsma verwacht op korte termijn de ontwikkeling van Kooyhaven weer op gang te brengen.

DOOR HANS DUIN

Het project ligt nu stil. De gemeente Den Helder en de onderneming Heijmans zijn de hoofdrolspelers in het project. „Als provinciebestuur verwachten wij het gesprek vlot te trekken. Het is voor een deel een financieel vraagstuk, maar er is vooral ook een communicatief probleem tussen de partijen", aldus de dagelijks bestuurder van de provincie.

Hoe concreet is de tijdsplanning van de provincie?

Talsma zegt in het kader van her rapport ’Kop op de kaart’: „We zitten als gedeputeerden nog drie jaar. Ik kan aan het einde van de rit alleen maar tevreden zijn als de havenfunctie van Den Helder voor de regio echt goed op gang is gebracht."

Kooyhaven is een van de drie middelen waarmee de provincie Noord-Holland het economisch belang van de haven van Den Helder voor de regio wil versterken. Civiel gebruik van de marinehaven en het ontwikkelen van de visserijkade voor de offshore zijn de andere twee.

Toezeggingen

Met Kooyhaven wil de provincie een havengebied ontwikkelen op het grondgebied van de voormalige gemeente Anna Paulowna. Talsma: „Er zijn toezeggingen van sterke ondernemingen, die stellen: Als het haventerrein er komt, willen we daar een plekje. 1k verwacht dat het plan direct en indirect ten minste vijfhonderd arbeidsplaatsen gaat opleveren."

Talsma (PvdA) vindt dat hij ook aan de agrariërs, die mooie bollengrond moeten opofferen voor de haven, verplicht is om tempo te maken: „Zij verkeren al tien jaar in onzekerheid. Dat mag en kan niet veel langer duren."

Bron: NHD