Hoenderdaell: geen Gelders huisje en bijencentrum

• vrijdag 6 januari 2012
  • 6 januari 2012 - Hollands Kroon - Anna Paulowna  -  Er is een streep gezet door de herbouw van een zogeheten Gelders huisje plús ontwikkeling van een bijeninformatiecentrum op landgoed Hoenderdaell in Anna Paulowna.

DOOR MARTIJN GIJSBERTSEN

De provincie geeft voor beide projecten in de Polder geen toestemming: in landelijk gebied buiten de bebouwde kom wordt geen bebouwing toegestaan. Hoenderdaell steekt geen energie en geld in het doorlopen van allerlei procedures om de boel alsnog vlot te trekken. „In principe willen we ons terrein graag voor zulke initiatieven open stellen. Maar wanneer de provincie tegen is, gaan we er niet voor strijden", reageert beheerder Pieter Kruijff.

Bedstee

Voor Theo Huiberts (52), bestuurslid van stichting ’t Gelders huisje, is rode licht van de provincie nieuw. „We hadden goede hoop dat het op Hoenderdaell zou lukken. Dit is een lelijke streep door de rekening. Onbegrijpelijk. Qua bouwwerk is het minder dan een schuurtje. Er komt geen gas, water of licht in en er gaat niennand wonen."

De stichting is al ruim tien jaar op zoek naar een locatie voor herbouvv van een 19e-eeuws arbeiderswoninkje uit de voormalige Gelderse Buurt. Onderdelen liggen uit elkaar op pallets bij een gepensioneerde bouwvakker. ,,Spanten, kozijnen, stenen, trap, dakpannen, alles ligt klaar. We hebben zelfs serviesgoed, olielarnpen en een oude bedstee uit die tijd binnen."

Imker

Ton Kortekaas (6o) uit Anna Paulowna betreurt het afblazen van het, bijencentrumpje. „Onze bedoeling was in een gebouw in de vorm van een bijenkorf de imkerij te promoten. Er zou een aparte stal en observatiekast bijkomen om de boel te verlevendigen. Meer voor de aardigheid dan noodzaak, Hoenderdaell had het mooi op het terrein kunnen hebben."

Het is niet bekend of de gemeente Hollands Kroon, waar Anna Paulowna onder valt, actie tegen het provinciebesluit gaat ondernemen. Eerder gaf Anna Paulowna wel groen licht.

Bron: NHD