Vechten tegen ’zandlobby om miljoenen

• donderdag 15 december 2011
  • 15 december 2011 - Zijpe  -  Het verdedigen van de kust met zandsuppleties is voor hem als water dragen naar de zee.

DOOR ED DEKKER

PETTEN

Als Don Quichot, zo voelt Piet van Noort zich soms. Toch blijft hij strijden tegen ’de zandlobby die ten onrechte miljoenen verdient met kustverdediging’.

De Pettemer steunt graag - via de krant - flnancieel het Rode Kruis om zijn visie te kunnen toelichten. Ingezonden brieven in deze krant zijn een scherp wapen van Piet van Noort in zijn niet aflatende strijd tegen ’volkomen onnodige aanslagen op natuur en milieu’. Korte reacties in de krant zijn niet voldoende om het tij te keren. „Miljoenen kunnen worden bespaard. Ik krijg bijval, maar toch word ik soms moedeloos. De tegenstand is krachtig. Maar ik ga door."

Het verdedigen van de kust met zandsuppleties is voor hem als water dragen naar de zee. De cijfers geven de 66-jarige Van Noort gelijk. In 1990 is begonnen met extra zand voor de Noordzeekust.  Eerst kon het toe met jaarlijks zes miljoen kuub. Na tien jaar was dat verdubbeld. In 2020 is liefst 20 miljoen kuub zand nodig. Deze gigantische hoeveelheden zijn niet voldoende. Voor de Hondsbossche Zeewering en Pettemer Zeewering, tussen Camperduin en Petten, wil Rijkswaterstaat een extra zandplaat aanleggen. Deze klus van 20 miljoen kuub zand moet in 2013 beginnen.

Suppleren kost 5 euro per kuub. „De flnanciële belangen zijn dus heel groot. Twee bedrijven in Nederland doen dit werk, Boskalis en Van Oord. Zij werken samen en hebben nauwe banden met ’Den Haag’. Koos van Oord, oud-directievoorzitter van Van Oord, zat in de Deltacommissie die de minister adviseert over waterveiligheid. Voorzitter van de Deltacommissie was oud-minister Cees Veerman, voorzitter van de Raad van Toezicht van Deltares. Dit instituut adviseert Rijkswaterstaat. Van Oord en Veerman zijn goede maatjes met de Deltacommissaris, topambtenaar Wim Kuijken. Dat heb ik gezien op congressen over water. Zij spelen elkaar de bal toe."

Zeker de helft minder zand is volgens Van Noort nodig als bij elk kustdorp een strekdam van 800 meter lang wordt aangelegd. „Dan krijg je heel andere stromingen en kan zand tussen de dammen tot rust komen." Hij wijst op de effecten van de Eijerlandsedam in het noorden van Texel en de havenpieren van IJmuiden. De Eijerlandsedam is bedacht door dr. Henk Schoorl. Deze historisch-geograaf, overleden in 1997, zag een dam tussen zandbank Zuiderhaaks en Den Helder als oplossing om de Noord-Hollandse kust langdurig te beschermen tegen erosie. „Volgens mij heeft Schoorl volkomen gelijk. De zandlobby wil niets van hem weten. Ten onrechte." Dat zegt Piet van Noort - geleerd voor banketbakker, werkte jaren als instellingskok en amanuensis - met zijn gezonde boerenverstand.

Bron: NHD