Er is een kink in de kabel gekomen bij het miljoenenproject Kooyhaven de ontwikkeling van 84 hectare nat bedrijventerrein aan het Nooidhollandsch Kanaal tussen Anna Paulowna en Den Helder.
Bouwgigant Heijmans blijkt niet meer voor vijftig procent te willen participeren. Dit ondanks een samenwerkingsovereenkomst met het (Provinciaal) Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord en beide gemeenten.
Betrokken partijen willen geen commentaar geven. Achter de schermen blijken al maanden onderhandelingen gaande te zijn over het prestigieuze project, dat 400 à 500 extra banen moet opleveren.
„Nee, er ligt beslist geen bom onder Kooyhaven", stelt gedeputeerde Van Run desgevraagd. ,,De stekker zit er volledig in." Wat er dan wel precies aan de hand is, zegt hij niet. Kooyhaven moet de drukbezette (offshore) haven van Den Helder extra kaderuimte bieden. De provincie heeft een kwart van de benodigde grond van bollentelers over genomen. De grondverwerving is gestaakt.
De Helderse havenwethouder Visser maakt zich geen zorgen over realisatie van Kooyhaven. „Wij gaan er vanuit dat Heijmans voor de helft risicodrager is. Den Helder heeft twee miljoen euro gereserveerd, de provincie heeft vier miljoen op de plank liggen. Er ligt een overeenkomst, daar houden we deze aannemer aan."
Opheldering
Den Helder heeft de bouwgigant om opheldering gevraagd, nadat door de top is verkondigd hooguit dertig procent risicodrager in de projecten te willen zijn. „Dit om het aandeel van Heijmans in Kooypunt herbevestigt en volstrekt duidelijk te krijgen."
Het antwoord laat op zich wachten. Mocht dat lager uitvallen dan de eerder afgesproken vijftig procent, dan is er pas een probleem, aldus Visser. „In die situatie moeten we bezien hoe we dat op een nette manier afhandelen en via een nieuwe aanbestedingsprocedure eventueel op zoek naar een andere partner. Maar met dat scenario loop ik ver voor de fanfare uit."
0 reacties :
Een reactie posten