GS vindt nog steeds uitbreiding ZAP onwenselijk

• dinsdag 20 september 2011

•  29 september 2011 Provincie NH  -  Antwoorden op vragen SP-Statenlid F.J. Gersteling over ZAP te Van Ewijcksluis.

In antwoord op eerdere schriftelijke statenvragen (8 december 2009) heeft het college van Gedeputeerde Staten aangegeven verplaatsing van het ZAP industrieterrein uit de woonkern Van Ewijcksluis wenselijk te achten in het kader van een goede ruimtelijke ordening.
    De vragen zijn gesteld omdat het voorontwerpbestemmingsplan Van Ewijcksluit tot 15 september 2011 ter inzage lag. In tegenstelling tot hetgeen eerder is beoogd worden de activiteiten van ZAP in het plan nu juist fors uitgebreid.
    Vragen:
    1. Vindt het college van GS nog altijd dat uitplaatsing van het bedrijf ZAP uit de woonkern van Van Ewijcksluis de voorkeur verdient? Zo nee: graag uitleg.
    1. Ja, wij zijn nog altijd van mening dat uitplaatsing de voorkeur heeft.
    2. Is het college van GS van mening dat verdere uitbreiding van de activiteiten en de bebouwing van ZAP in het nieuwe bestemmingsplan onwenselijk is en gaat het college van GS tijdig een zienswijze indienen? Zo nee, graag een toelichting.
    2. Ja, wij vinden verdere uitbreiding van het bedrijf op de huidige locatie onwenselijk. Het nieuwe bestemmingsplan is conserverend van aard en staat verdere uitbreiding van Z.A.P. ook niet toe De afweging om al dan niet een zienswijze tegen het bestemmingsplan in te dienen, vindt plaats tijdens de ontwerpfase van het bestemmingsplan ‘Van Ewijcksluis’. Wij zullen er ook in deze fase van het bestemmingsplan nauwlettend op toezien dat er geen uitbreiding van het bedrijf Z.A.P. mogelijk wordt gemaakt.
    3. Welke andere instrumenten kan de Provincie Noord-Holland, naast het indienen van genoemde zienswijze, inzetten om dergelijke onwenselijke ontwikkelingen tegen te gaan?
    3. Indien dit noodzakelijk blijkt dan kan er naast het indienen van een zienswijze tegen het ontwerp van het bestemmingsplan, door ons een reactieve aanwijzing worden gegeven betreffende het vastgestelde bestemmingsplan om ervoor zorg te dragen dat de ongewenste ontwikkeling geen onderdeel uitmaakt van het onherroepelijke bestemmingsplan.
    Voorontwerp BP Van Ewijcksluis (ter inzage tot 15 september)
    Bron: Prov. N-H