Geen windmolens in Polder Waard Nieuwland

• woensdag 14 september 2011
  • Categorie: , , ,
  • 14 september 2011 -  Wieringen  -  Het gemeentebestuur heeft vorige week definitief besloten dat er geen windmolens in Polder Waard Nieuwland zullen komen.

Het gemeentebestuur heeft vorige week definitief besloten dat er geen windmolens in Polder Waard Nieuwland zullen komen. Jaap Koorn, voormalig wethouder van Wieringen, was een van de ondernemers die bij de gemeente Wieringen een aanvraag had ingediend.

In het bestemmingsplan Buitengebied, dat over niet al te lange tijd zal worden vernieuwd, was wel de mogelijkheid ingebouwd om de oprichting van windmolens mogelijk te maken maar het college zal daarvan geen gebruik maken.

De ontwikkeling van Polder Waard Nieuwland heeft lang stilgelegen omdat het gebied bestemd was voor het inmiddels afgeblazen Wieringer Randmeer. Reden voor twee ondernemers om met plannen voor de oprichting van windmolens te komen.

De provincie Noord Holland heeft afgelopen voorjaar bekend gemaakt dat ze geen uitbreiding van het aantal windmolens op land toe te zullen staan. De provincie gaat liever door met het maken van plannen van een windpark op zee. Dat is dus het einde van eventuele plannen voor Polder Waard Nieuwland.

"We hebben beide verzoeken af moeten wijzen," aldus Van Kampen. Deze regio zal het moeten doen met de herstructurering van de winning van windenergie in de Wieringermeer, waaraan de provincie nog wel wil meewerken.

Een van de aspecten van het Windplan Wieringermeer is dat de plaatselijke bevolking er mede van moet kunnen profiteren. Daarvoor wordt binnenkort een campagne in gang gezet.

Bron: HK plaza