Dubbelrol van commissaris HVC staat ter discussie

• donderdag 22 september 2011
  • Categorie: , , ,

•  Anna Paulowna  -  De voorzitter van de raad van commissarissen van HVC te Alkmaar, prof.drs. Arie Verberk, kan niet tegelijkertijd voorzitter van de raad van commissarissen van Deloitte zijn.

22 september 2011

De voorzitter de raad van commissarissen van HVC te Alkmaar, prof.drs. Arie Verberk, kan niet tegelijkertijd voorzitter van de raad van commissarissen van Deloitte zijn. Deze accountant con-troleert immers de HVC. Dat is de strekking van een VVD-motie die met ruime meerderheid werd aangenomen in de raad van Anna Paulowna.

Wethouder Fijko van der Laan (PvdA) van Anna Paulowna vond de motie van de VVD een directe motie van wantrouwen jegens de persoon van Verberk. Ook bracht Van der Laan naar voren dat Verberk vijf commissariaten had, waardoor de ’code Tabaksblat’ niet werd overschreden. Ook onthield Verberk zich, volgens Van der Laan, van stemming als er HVC-Deloitte getinte zaken ter tafel kwamen.

Maar VVD-fractievoorzitter T. Meskers was onvermurwbaar: „Deze motie zegt niets over de persoon van Verberk. Wij vinden het ongewenst dat in een zo’n belangrijk bedrijf voor de gemeente Anna Paulowna -er gaat veel geld in onze relatie om- de bestaande corporate governance dit kennelijk toestaat. Dit moet je met z’n allen toch niet willen? Je moet te allen tijde de schijn van partijdigheid vermijden. Derhalve moet in de eerstvolgende aandeelhoudersvergadering van de HVC een wijzigingsvoorstel met betrekking tot deze regels worden gedaan. Ook willen we dat de contractduur tussen huisaccountant en HVC wordt gemaximaliseerd op vier jaar."

Algemeen directeur W. van Lieshout van HVC: „Een soortgelijke vraag is in de algemene vergadering van aandeelhouders (ava) ook aan de orde geweest. Met het antwoord was iedereen tevreden. De Polderse VVD-fractie wordt trouwens op haar wenken bediend. Wij hebben geen huisaccountant. Om de vier jaar wordt onze accountancy aanbesteed. De gesprekken daarover worden gevoerd door een speciale HVC-commissie, waarin Verberk geen zitting heeft."

Hij vervolgt: ,,In het algemeen is het moeilijk om in Nederland goede commissarissen te vinden. Als je een goede vindt, ben je blij, moet je er zuinig op zijn. Dan dien je er voor te zorgen dat zo’n persoon onbezwaard het werk kan doen. Dat de algemene vergadering van aandeelhouders daarover dusdanige informatie krijgt, dat men er van uit kan gaan dat er van geen enkele belangenverstrengeling sprake is. De ava heeft daarover dan ook na die vraag en ons antwoord erop geen verdere opmerkingen meer gemaakt.

Bron: NHD