Wieringen wil van provincie compensatie

• donderdag 11 augustus 2011
  • 17 augustus 2011 - Wieringen  -  We zijn er heel lang mee bezig ge­weest om het Wieringerrand­meer van de grond te krijgen.

“We zijn er heel lang mee bezig ge­weest om het Wieringerrand­meer van de grond te krijgen. Nu dat niet is gelukt, mag het niet zo zijn dat we niets in ruil voor onze geleverde inspan­ningen terugzien. We willen gecompenseerd worden. “

Aan het woord is burgemeester Marjan van Kampen van Wieringen. Het Wieringerrandmeer is inmiddels alweer een poosje uit het beeld, maar de samenwerkings­overeenkomst tussen provincie, gemeenten en private partijen is nog niet afgehandeld. De gemeente Wieringen wil wel aan de “ontmanteling “ van de samenwerkingsovereenkomst meewerken, maar vind dat ze recht heeft op een compensatie.

En die compensatie bestaat niet zozeer uit een financiĆ«le bijdrage maar meer over een sociale impuls. Een impuls die losstaat van de uitkomsten van de commissie Leemhuis. Deze commissie komt in september met een advies om de hele Noordkop van een flinke impuls te voorzien, maar de gemeente Wieringen vindt dat niet voldoende. Wieringen vreest nu dat de provincie besluit dat de soci­aaleconomische impuls, die ei­genlijk aan de hele regio ten goede moet komen, vooral aan Den Helder wordt toegediend. En dat er voor Wieringen slechts natuurontwikkeling rest. "

We hebben de provincie duide­lijk gemaakt dat we best be­reid zijn om de samenwer­kingsovereenkomst te ontman­telen, maar dat daar dan wel iets tegenover moet staan", zegt Van Kampen. De provin­cie is bijvoorbeeld eigenaar van een groot deel van de Polder Waard Nieuwland. Daar liggen volgens van Kampen voldoende mogelijkheden, voor­al op het gebied van toerisme en recreatie."

Zoals bekend is de fusiegemeente Hollands Kroon in de race voor de orga­nisatie van dit bloemenspektakel. Lukt het om dit mega-eve­nement deze kant op te halen, dan kunnen wellicht ook de mogelijkheden van de polder Waard Nieuwland worden be­nut. "Het gaat om het koppelen van kansen. Van de Floriade zou een heel goede impuls kun­nen uitgaan om aan de slag te gaan met de polder Waard Nieuwland. Er zouden zelfs va­kantieparken kunnen komen."

Bron: HK plaza