’School kreeg zelfs al subsidie van provincie’

• donderdag 25 augustus 2011
  • Categorie: , , , ,
  • 25 augustus 2011 - Anna Paulowna  -  De provincie blijft wel bij haar standpunt dat nut en noodzaak niet is aangetoond voor de bouw van 225 woningen in Wieringerwaard.

WIERINGERWAARD

Volgens wethouder Fijko van der Laan heeft de gemeente Anna Paulowna zelfs al subsidie van de provincie ontvangen om de bouw van de brede school in Wieringerwaard mogelik te maken. Het geld is bedoeld om de verkeersveiligheid rond de locatie te verbeteren.

Vandaar dat de gemeente in eerste instantie verbaasd was toen in mei de provincie weigerde om akkoord te gaan met de bouw van de school. Onder andere gedeputeerde Tjeerd Talsma heeft zich er sterk voor gemaakt dat de school er toch kon komen. Wethouder Van der Laan: „We hebben met succes kunnen aantonen dat er geen alternatieve locatie was. Of de plekken in het dorp zijn te klein of ze liggen langs de doorgaande weg. Wat dus vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid ongewenst is."

Stichting Surplus ontwikkeft de brede school in samenwerking met Woningstichting Den Helder. Het wordt het onderkomen van De Tweewegen en van Kappio; peuterspeelzaal De Bezige Bijtjes, kinderdagverblijf Kindlieff en buitenschoolse opvang Spring In. Woningstichting Den Helder verhuurt de benodigde vierkante meters aan Kappio.

De provincie blijft wel bij haar standpunt dat nut en noodzaak niet is aangetoond voor de bouw van 225 woningen in Wieringerwaard. Volgens de Structuurvisie van de provincie moet dit gebied een open landschap biijven, omdat er volgens de provincie voorlopig genoeg moge- lijkheden in Anna Paulowna zijn om binnen bestaand bebouwd gebied te bouwen., „Daarover is het laatste woord nog niet gesproken", aldus Van der Laan.

Bron: NHD