PVV-statenleden stellen vragen over windtubine Grote Sloot 158 in Zijpe

• Categorie: , , ,

• Vragen nr. 88

Aan de leden van Provinciale Staten van Noord-Holland Haarlem, 24 augustus 2011

Onderwerp: vragen van de heren G.A.L. van Unnik en D.L. van de Sluijs (PVV)

De voorzitter van Provinciale Staten van Noord-Holland deelt u overeenkomstig het bepaalde in artikel 45 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van Provinciale Staten mede, dat op 23 augustus 2011, door de leden van Provinciale Staten, de heren G.A.L. van Unnik en D.L. van de Sluijs (PVV) de volgende vragen bij Gedeputeerde Staten zijn ingekomen.

Inleiding

In het dorp Sint Maartensbrug, onderdeel uitmakend van de gemeente Zijpe, heeft een groot gedeelte van dit dorp last van een windmolen die kennelijk zonder geldige vergunning is geplaatst. Alle bezwaren van de bewoners worden door de gemeente weggewuifd. Ondanks dat in het voortraject bij de bewoners nadrukkelijk was aangegeven dat opschaling van de windturbine niet voor extra overlast zou zorgen blijkt dat toch het geval te zijn. Een gezonde nachtrust bestaat voor deze Noord-Hollanders niet meer. De PVV is geen voorstander van onrendabele en subsidieslurpende windturbines. Daarnaast fungeren die horizonvervuilende windmolens als een soort megagehaktmolen voor allerlei vogels en vleermuizen. Dat de burgers in de gemeente Zijpe nu overlast ondervinden is voor de PVV ontoelaatbaar.

Vragen:

1. Bent u bekend met de overlast die door de windturbine aan de Grote Sloot 158 te Sint Maartenbrug (Zijpe) wordt veroorzaakt? Zo nee, gaat u dit onderzoeken (graag een gemotiveerd antwoord)?

2. Is het u bekend of deze windturbine inderdaad geen vergunning heeft en zo ja, waarom heeft de bouw hiervan toch kunnen plaats vinden?

3. Bent u het met de PVV eens dat de nachtelijke rust en de daaraan gekoppelde gezondheid van de inwoners van Sint Maarten (Zijpe), en specifiek aan de Grote Sloot, “een burgerlijk recht” is? Zo nee, waarom niet?

4. Als deze windturbine inderdaad onrechtmatig is geplaatst, wat bent u dan van plan hier aan te doen? Als u niet van plan bent hier iets aan te doen, kunt u dan motiveren waarom.

5. Bent u het met de PVV eens dat opschaling van een windturbine (zonder vergunning) sowieso niet tot overlast mag leiden? Zo nee, waarom niet?

Gedeputeerde Staten zullen de gestelde vragen zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 30 dagen na binnenkomst, beantwoorden.