Strand van 20 miljoen kuub zand

• zaterdag 23 juli 2011
  • Categorie: , ,
  •  23 juli 2011 - Zijpe  -  Buiten kijf staat dat het op zo’n grote zandvlakte stuift!

DOOR MARTIJN GIJSBERTSEN

PETTEN

Nieuwsgierigheid en een klein beetje vrees. Dat bracht gisteren tientallen mensen naar de inloopmiddag en -avond over de versterking van de Hondsbosasche - en Pettemer Zeewering.

Belangstellenden in bezoekerscentrum Dijk te Kijk wilden onder meer weten wanneer er iets aan de dijk gebeurt. Of die wordt verhoogd. Hoe breed en lang het strand wordt, dat straks - met minimaal twintig miljoen kubieke meter zand - voor de zeewering wordt aangelegd.

Vanaf 2013. Nee. Honderd meter en waarschijnlijk van Camperduin tot Callantsoog. Zo luiden de antwoorden van projectleider Chris Lansink van de provincie. „Het is aftasten bij de markt wat mogelijk is voor de zes miljoen euro die op tafel ligt", zei hij. „Een oplossing met zand buitendijks, waarop golven ook bij springtij breken, is sowieso flexibeler en makkelijker qua onderhoud dan de zeewering meters ophogen."

Lichte angst was er ook, proefde technisch manager Ed Neef van het hoogheemraadschap. Maar huizen achter de dijk hoeven bij eventuele bermuitbreiding niet gesloopt, verzekerde hij. „Dat lossen we op met damwanden."

Zandverstuiving

De vrees voor meer overlast door zandverstuiving kon Neef niet wegnemen. "Dat weten we pas wanneer het af is We kunnen schermen plaatsen en helmgras planten. Buiten kijf staat dat het op zo’n grote zandvlakte stuift!

Bron: NHD