Vergunning windturbine Zijpe vernietigd

• vrijdag 1 oktober 2010
  • Categorie: , ,

• De vergunning voor een nieuwe windturbine aan de Westerduinweg 36a in Sintmaartenszee is eerst afgegeven, maar na massale protesten uit de buurt, weer ingetrokken.

De vergunning voor een nieuwe windturbine aan de Westerduinweg 36a in Sintmaartenszee is eerst afgegeven, maar na massale protesten uit de buurt, weer ongegrond verklaard.

De aanvrager had verkeerde gegevens verstrekt over de afmetingen. De hoogte van de windturbine en de rotordiameter zijn groter dan in de vergunningaanvraag aangeleverde gegevens. Bovendien niet toegestaan volgens het bestemmingsplan. Het is onbegrijpelijk dat de gemeente Zijpe deze vergunning heeft afgegeven.

Omwonenden en de Stichting Kritisch Platform Ontwikkeling de Zijpe hadden al een gesprek gehad met de wethouder en toen is ook al aangegeven dat de aanvraag wel erg slordig, onvolledig en onjuist was ingediend. Daar komt nog bij dat er ontzettend veel weerstand onder de omwonenden is.

Er is door de vereniging Houd Zijpe Leefbaar, de stichting KPO, het recreatiebedrijf "De Lepelaar" en een zeer grote groep omwonenden reeds in een vroeg stadium bezwaar gemaakt tegen deze vergunning. Nu blijkt dat de initiatiefnemer verkeerde gegevens heeft aangeleverd wordt er uiteindelijk actie ondernomen en is de vergunning dan toch maar ingetrokken.

Ondanks de weerstand uit de bevolking wil Burgemeester en Wethouders van de gemeente Zijpe toch graag meewerken aan de plaatsing van de solitaire windturbine. Er is nog een mogelijkheid om, in uitzondering van het bestemmingsplan, een grotere windturbine toe te staan.

Het zou beter zijn als B & W de argumenten van omwonenden serieus zou nemen en de initiatiefnemer er op zou wijzen toch maar af te zien van plaatsing van deze windturbine.

Deze affaire begint nu al grote gelijkenis te krijgen van de procedure van de windturbine aan de grote Sloot 158. Ook hier heeft de initiatiefnemer de vergunning die in eerste instantie was afgegeven aan zijn laars gelapt. Vervolgens een grotere Windturbine geplaatst en bovendien niet op de locatie die in de vergunning was aangegeven. Het gevolg is hier dat er nu, na 4 jaar, nog steeds sprake is van een illegale situatie. Hier is het laatste woord ook nog lang niet over gesproken.