Terrein crossers uit alle plannen

• dinsdag 7 september 2010
  • Categorie:
  •  Wieringermeer  -  Wieringermeer staakt alle activiteiten

DOOR MIKE DEUTEKOM

De gemeenteraad van Wieringermeer zet deze maand zeer waarschijnlijk definitief een punt ach­ter de ontwikkeling van een motorcrossterrein. De plan­nen voor zo’n terrein in de Wieringermeer lagen al stil, maar de gemeente schrapt nu ook alle ambtelijke inzet.

Ook in de begroting wordt er geen geld meer voor vrijge­maakt. Voorheen had Wieringer­meer 30.000 euro per jaar aan ambtelijke inzet ingepland, maar de betrokken ambtenaren gaan nu wat anders doen.

Jaren lang zijn bestuur en ambtenaren in de Wieringer­meer bezig geweest met het tot stand brengen van een (al dan niet overdekt) motorcrosster­rein. De provincie Noord-Hol­land wilde dat graag en had zelfs al tonnen over voor een perceel aan de Groetweg. Daar zouden in Haarlemse ogen de motorcros­sers permanent aan de gang kun­nen. Dit tot onvrede van buren, omwonenden en het nabij gele­gen dorp Aartswoud.

Maar de wind is gedraaid, en in het voordeel van de bezwaar­makers. De provincie is nu van mening dat de motorcrossers be­ter terechtkunnen in Den Hel­der. Daar is de afgelopen vijf jaar al op tijdelijke basis gecrost en dat bevalt de politici in Haarlem prima. Vandaar dat in de nieuwe provinciale structuurvisie Noord-Holland 2040 staat dat Haarlem gaat onderzoeken of het crossterrein bij vliegveld De Kooy een permanente status kan krijgen. Dit mede naar aanlei­ding van de vele bezwaren die te­gen de plannen in de Wieringer­meer de kop op staken.

Voor de gemeente is het veran­derde inzicht van de provincie reden om het boek motorcros­sterrein dicht te slaan. Donder­dag wordt dat voorstel bespro­ken in de commissie grondge­biedzaken, waarna het raadsbe­sluit later deze maand volgt.

Bron: NHD