Randmeerpoppenkast

• donderdag 30 september 2010
  • Categorie:
  • Wieringen - Hoorzitting in het gemeentehuis van Hippolytushoef door de Provinciale Staten met de gemeenteraden van Wieringen en Wieringermeer.
    Op dinsdag 28 september is er in het gemeentehuis van Hippolytushoef door de Provinciale Staten (Uw vertegenwoordigers bij de provincie) een hoorzitting gehouden met de gemeenteraden van Wieringen en Wieringermeer. Hieronder volgt een compilatie van opvallende gebeurtenissen.

AMBTELIJKE UITLEG MIDDELS DE WATERVALTACTIEK

In de gortdroge inleiding over de diverse fasen in het project bleek de toelichtster in staat de zaal tot volkomen verbijstering en apathie te kunnen brengen. Zo zijn er in het hele project wel 10 hoofdfasen te onderscheiden die op hun beurt ook nog eens uit tussenstapjes bestaan. Voor al die fasen en tussenstapjes zijn goedkeuringen, zienswijzen, vergaderingen, stemmingen, ontwerp- en tekenwerk, reizen en declaraties en last but not least GELDVERSLINDEND AMBTELIJK WERK nodig om tot de volgende stap te kunnen geraken.

Wij komen tot ongeveer 40 stappen die gedaan moeten worden voordat er dus ook maar 1 paal de grond in kan. Wij zijn nu bij hoofdfase 4, maar hoofdfase 6 kwam ook ter sprake zodat niet echt duidelijk is waar wij ons thans precies bevinden. Zelfs de voorzitter van de avond vroeg zich, na letterlijke voorlezing vanaf een groot scherm van al die fasen door de ambtelijke toelichtster af, of de mensen er wel iets van begrepen hadden en hij liet blijken het hele gebeuren weinig professioneel te vinden. In elk geval lijken de gemeenteraadsleden het wel begrepen te hebben; want zij zijn in de gelegenheid commentaar te leveren maar deden dat niet, kunnen wij nu gerust zijn?

Opmerking: Een mooi systeem om er willens en wetens fouten mee te maken.

DIRECTEUREN KOMEN NAAR HET NOORDEN

Wethouder List van Wieringermeer betoogde dat als die ruim 2000 huizen er komen alle directeuren naar het noorden komen om in het randmeerdorp te gaan wonen. Het geeft een enorme spin-off. Nu hebben wij het woordenboek erbij gepakt en spin-off betekent zoiets als gunstige economische bijwerking c.q. versterking.

Ja, al die directeuren gaan nu met de Kerst en Sinterklaas in Den Oever en Wieringerwerf dure bontjassen, Ferrari¡’s en juwelen voor hun veel te jonge vrouwen kopen waarvan de plaatselijke middenstand onmiddellijk profiteert. Kortom, het is een en al Hosanna bij de heer List van het bekende duo L & B. Hoeveel directeuren er komen vertelde List niet en hij kon zijn beweringen noch met cijfers noch met bewijzen staven. Dat het met dat naar het noorden toekomen van directeuren wel losloopt, bleek trouwens ook uit een uitspraak van de voorzitter van de vergadering die iets zei in de trant van; de staten zijn afgereisd naar het noorden - dit betekent: Wij zijn nu wel heel ver van de bewoonde wereld af!

Opmerking: Die directeuren van wethouder L. moeten nog geboren worden.

KWALITEIT, DOORZETTEN en HELDERHEID

Burgemeesteres van Kampen (Wieringen) gaat ervoor. Dat randmeerdorp moet er komen. Ze wil geld van Europa; dat krijgt ze volgens mevrouw Driessen, de vervangend opvolgster van de beruchte Hooijmaijers, niet. Europa geeft geen geld aan kleine klusjes. Bijzonder is dat er niet over gepraat wordt over hoeveel en waarvoor dat geld nodig is.

Wij dachten altijd dat het project - met randmeer - betaald zou worden uit die directeurswoningen van List. Waarvoor is die poen dan nodig en hoeveel geld heeft dat project tot nu toe gekost? Worden de al gemaakte kosten omgeslagen over de toekomstige huizenbezitters en zo ja, hoeveel? Telt allemaal niet voor van Kampen (B), zolang wij de kwaliteit, het doorzetten en niet opgeven en de helderheid hoog in het vaandel houden, komt dat wieringerrandmeerdorp er. Positief zijn en als het desnoods pas over 30 jaar klaar is maakt dat niet uit, wij kunnen dat en willen dat en gaan ervoor. Dit is ongeveer de kern van haar betoog en ook zij kon haar beweringen staven noch bewijzen en met de opmerking dat wanneer dat project heel misschien pas over 30 jaar rond is komt zij aardig in de richting van de in het voorgaande paragraafje genoemde opmerking.

Opmerking: Ook hier moeten die directeuren nog geboren worden.

SPREKEN BOEREN EEN ANDERE TAAL?

Hoewel een moderne boer tegenwoordig minimaal HBO, zo niet de Landbouwhogeschool (academisch niveau) deels of geheel doorlopen heeft, spreken zij geen duidelijke, voor ambtenaren begrijpelijke taal. Zo stelt dat wethouder L. in een betoog waar de schuld van het dreigend vastlopen van het project bij de producenten van ons voedsel gelegd wordt.

Of de boeren willen niet weg omdat ze met een habbekrats afgescheept worden of ze willen niet weg omdat ze gewoon willen blijven boeren. Heeft u zich dat wel eens gerealiseerd, wethouder L? Trouwens; brood, melk, vlees, spaghetti en koekjes in de schappen van Appie Hein komen van de boeren meneer L. en niet uit de fabriek wat grootstedelingen geloven. En je hebt er ook nog eens redelijk weer bij nodig, iets wat ook kritischer wordt nu wij voor een 100-jarige afkoelingsperiode lijken te staan ( info: Prof. C. de Jager, Den Burgh, Texel).

Afijn, L. pleit voor een onderhandelaar die de taal van de boeren spreekt waardoor de gesprekken vlot getrokken kunnen worden, want er is nog steeds niet genoeg grond ver- en aangekocht. Door de denigrerende opmerkingen van L. worden de boeren in een kwaad daglicht gesteld als zouden zij de veroorzakers van het vastlopen van het project zijn.

Een project dat, indien het in de jaren 90 van de vorige eeuw OPGELEVERD was, wel in hoge mate succesvol zou moeten zijn geweest maar door de veranderde economische omstandigheden van thans, volkomen achterhaald is.(Blauwe Stad)

Het zinspelen op taalgebrek bij de boeren is achterbaks en past meer in de afgezonderde agrarische samenleving met specifieke dialecten en gedrag van 150 jaar terug waaraan alle bewoners wel moesten deelnemen maar waarvan thans geen aanwijsbare representanten meer beschikbaar zijn.

Opmerking: De uitspraak van wethouder List is in zekere zin beledigend en discriminatoir.

2100 HUIZEN EN NIET 1 MINDER MAAR MISSCHIEN TOCH NIET

Pfffff, het blijft maar doorgaan, die hoofdrol van wethouder List in deze tragi-komedie. Net als kompaan van Kampen (B) stelt hij, is hij er zeker van, kan het niet anders, is het onverbiddelijk, is het een must, is het de enige mogelijkheid, is er geen ander koers mogelijk, is er geen andere keus en is het de hoofdvoorwaarde van het project dat die 2100 huizen er komen. Even later in zijn (L) betoog: En als die 2100 huizen er niet komen, word ik VERDRIETIG.

Opmerking: Nil nobis absurdum.

Bron: Redactie JAS