Buurt verzet zich tegen bouw nieuwe turbine

• maandag 5 juli 2010
  • 5 juli 2010 Zijpe - Bewoners aan de Ruigeweg en Sint Maartensweg in Sint Maartensvlotbrug verzetten zich tegen de eventuele bouw van een windturbine aan de Ruigeweg.
    DOOR JAN MOL

SINT MAARTENSVLOTBRUG

Bewoners aan de Ruigeweg en Sint Maartensweg in Sint Maartensvlotbru g verzetten zich tegen de eventuele bouw van een windturbine aan de Ruigeweg.

Het gaat om turbine met een tip­hoogte (als de wiek in de hoogste stand staat) van dertig meter. De ashoogte is twintig meter, de ro­tordiameter is ook twintig me­ter. „In vergelijking met de me­gaturbines is deze turbine een stuk kleiner," aldus een woord­voerder van de gemeente Zijpe.

Door mensen in de directe om­geving zijn vooruitlopend op de formele procedure alvast 26 be­zwaarschriften bij de gemeenteingediend. De bewoners vrezen ’een gevaarte in hun achtertuin’ en stellen tegenover de gemeente Zijpe dat ze de noodzaak van de turbine totaal niet inzien.

Hun argumenten om zich te verzetten zijn een te verwachten waardevermindering van hun woningen, negatieve invloed op de recreatie, landschappelijke verminking, geluidsoverlast, hinderlijke slagschaduw en ver­keersoverlast.

"In kleine kring hebben we hierover gesproken en daarbij liepen de emoties reeds hoog op," schrijven de bewoners aan college en raadsleden van Zijpe. „We krijgen met alle genoemde argumenten te maken en wij zijn van mening dat we onze woon­gemeenschap hiermee niet hoeven te confronteren." De bewo­ners verzoeken de gemeente daarom dan ook om de aanvrage niet te honoreren: „Om daarmee zowel de aanvraagster mevrouw Van der Salm-Blom als ons, veel ellende, kostbare tijd en geld te besparen (wij denken aan de pro­blemen rondom de molen van de heer Schuyt aan de Groote Sloot en de molens in Burgerbrug)," schrijven zij aan de gemeente.

Een woordvoerder van de ge­meente Zijpe wijst erop dat het gaat om de aanvraag voor de bouw van de turbine binnen het agrarisch bebouwingsvak. For­meel is daar de bouw van de relatief kleinere turbines volgens het bestemmingsplan toegestaan. ,,Maar opschalen kan niet, ook later niet."

Bron: NHD