Wieringermeer maakt weg vrij voor meer datacenters

• zaterdag 19 juni 2010
  • Categorie:
  •  Wieringermeer  -  De gemeente Wieringermeer vergroot het gebied waarop datacenters zich kunnen vestigen.

Ook geldt er straks geen maximale oppervlakte meer voor de afmetingen van een datacenter. De leden van de commissie grondgebiedzaken waren het er verleden week met elkaar over eens dat de opmars van de datacenters niet is te stuiten.

En dat het geen pas geeft om deze ontwikkeling nu een halt toe te roepen. Zeker niet omdat ze verleden jaar ook akkoord gingen met de vestiging van een datacenter in Agriport. "We zijn hier altijd voorstander van geweest, en dat zijn we nu ook. Dit voorstel heeft dan ook onze instemming", zei Theo Groot (CDA). En dat voorstel behelst een verzoek tot herziening van het bestemmingsplan Agriport A7, zodat de vestiging van datacenters op het noordelijke deel van het bedrijventerrein overal mogelijk is. Daarbij gaat het om het gebied ten noorden van de Oudelandertocht. De verwachting is dat er de komende jaren steeds meer datacenters bij komen. Door de verdergaande digitalisering, zijn meer ruimtes nodig waar een groot aantal computers kan draaien.

Agriport is zeer geschikt voor de vestiging van datacenters. Dat heeft te maken met het feit dat de draaiende computers in een datacenter veel warmte en koolstofdioxide produceren. Die warmte kan worden gebruikt om de kassen op Agriport te verwarmen en de koolstofdioxide om de gewassen beter te laten groeien. Wat dat betreft is er sprake van een duurzame link. Daarnaast beschikt het glastuinbouwgebied over een uitstekende en stabiele stroomvoorziening: een belangrijke vestigingsvoorwaarde voor een datacenter.

Ging de gemeenteraad in het verleden nog flink in discussie over de vraag of datacenters wel op hun plaats zijn op Agriport, en of ze niet beter naar Robbenplaat kunnen worden gedirigeerd, dat stadium is nu ze wel voorbij, zo bleek in de commissie grondgebiedzaken. Tegen het voorstel om het mogelijke vestigingsgebied voor datacenters te vergroten, was geen weerstand.

"We hebben destijds stap één gezet door datacenters toe te staan in Agriport, dan is het te billijken om nu ook stap twee te zetten", zei Erik Annaert (VVD). Andere commissieleden lieten zich in soortgelijke bewoordingen uit.

Bron: Wieringermeer plaza