Ondanks afspraak meer chemische bestrijding in landbouw

• zaterdag 29 mei 2010
  • Categorie:
  • Het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen in de Nederlandse landbouw neemt nog altijd toe in plaats van af. "Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gisteren heeft gepubliceerd.
    29-5-2010

Het gebruik van bestrijdingsmiddelen is volgens het CBS in 2008 gegroeid naar gemiddeld 6,9 kilogram per hectare, van 6,6 kilogram per hectare in 2004. Het beeld verschilt sterk per gewas.

De sterkste stijging vond plaats bij appels, peren, suikerbieten en rozen. Maar bij paprika’s, tomaten en hyacinten daalde het middelgebruik juist, bij champignons zelfs met 80 procent.

„Nederland is samen met België nog steeds koploper in Europa in het gebruik van bestrijdingsmiddelen”, zegt Sijas Akkerman, teammanager Voedsel en Landbouw van Stichting Natuur en Milieu. Volgens Akkerman beloofden de boerenorganisaties in 2003 in een convenant het gebruik van bestrijdingsmiddelen te laten dalen. „Veel mooie woorden, weinig daden”, concludeert hij nu.

Sjaak Langeslag, voorzitter van de werkgroep gewasbescherming van land- en tuinbouworganisatie LTO, weerspreekt dat. „Het gaat niet om de kilo’s, maar om de milieubelasting van de gebruikte middelen. Die is in de laatste jaren over alle sectoren afgenomen. Tot en met 2006 was de reductie 86 procent en we komen dicht bij het streven van 95 procent reductie voor 2010.”

NHD