Nieuwe kansen voor bedrijven op Agriport

• maandag 31 mei 2010
  • Categorie:
  •  maandag 31 mei 2010

Wieringermeer  -  De gemeente Wieringermeer overweegt om de vestigingsmogelijkheden voor bedrijventerrein Agriport te verruimen.

DOOR JAN MOL
    De gemeente Wieringermeer overweegt om de vestigingsmogelijkheden voor bedrijventerrein Agriport te verruimen. Als dat doorgaat kunnen ook be­drijven, die niet direct aan de agrarische sector zijn gebon­den, zich daar in de toekomst vestigen.

„Wij hebben al diverse bedrijven moeten wegsturen, omdat die niet binnen de regels van het be­stemmingsplan vielen. Ander­zijds is de gemeente Wieringer­meer voor een aantal bedrijven ook al akkoord gegaan met een wijziging," zei commercieel directeur Jack Kranenburg van Agriport A7.

Afgelopen week vertelde bur­gemeester Peter Leegwater bij de opening van een pompstation op Agriport over de komende dis­cussies binnen zijn gemeente: „Door de crisis is het hier nu wat rustiger. Maar de ontwikkeling van het gebied is zeer snel tot stand gekomen en zal ook door blijven gaan. In de gemeenteraad van Wieringermeer wordt daar­om nu gediscussieerd om de the­matisering van het bedrijventer­rein Agriport A7 te verruimen, zodat de vestigingsmogelijkhe­den voor bedrijven hier groter worden. Wij zien de toekomst van het bedrijventerrein Agri­port dan ook met vertrouwen te­gemoet."

Kranenburg voorziet daarom nieuwe kansen voor het bedrij­venterrein en voor de werkgele­genheid. „Toen wij hier begon­nen, ging het met bedrijventer­rein Robbenplaat in Wieringer­werf niet zo hard. Daarom mocht Agriport niet concurrerend zijn."

Anders

„Inmiddels is het heel anders", aldus Kranenburg. „Robbenplaat gaat goed, en het is jammer als je in deze tijd bedrijven aan je voorbij moet laten gaan. Ook is het niet doenlijk om telkens de procedure voor een tussentijdse wijziging te moeten volgen."

AI is dat voor de bouw van het nieuwe complex voor de veilig­heidsregio op Agriport nog wel even nodig. Kranenburg hoopt dat in de commissie en raadsver­gadering van juni daarover kno­pen worden doorgehakt. „Het gaat om een enorm complex, met veertig man in vaste dienst, zo’n zestig parttimers, waar da­gelijks zo’n 120 mensen voor trai­ningen en acties voor de veilig­heid naar toe komen. We hopen dat er volgend jaar aan Het Ven­ster gebouwd kan worden."

Bron: NHD