’Toekomst ZAP is niet zo uitzichtloos’

• donderdag 1 april 2010
  • Categorie: , ,
  • 1 april 2010 Anna Paulowna - Volgens Gerard de Geus wil ZAP nog steeds verkassen naar de Kerkweg.
    DOOR LYDIA JASPER

VAN EWIJCKSLUIS

Voor coöperatie ZAP in Van Ewijcksluis lijkt de gebiedsontwikkeling van de Oostpolder de enige optie om binnen afzienbare termijn ver­der uit te breiden. ZAP houdt zich bezig met de teelt en ver­koop van pootaardappelen en zaaigranen.

Al lang geleden gaf directeur Ge­rard de Geus aan dat ZAP wilde uitbreiden, maar zoveel jaar na dato lijkt de boel muurvast te zit­ten. Uitbreiding op de huidige plek is niet mogelijk. Als ZAP verhuist, kan woningbouw op het terrein de kosten dekken. Toen een paar jaar geleden werd gesproken over ruim honderd woningen op die plaats brak er bijna een opstand uit in het dorp.

Volgens Gerard de Geus wil ZAP nog steeds verkassen naar de Kerkweg. De gemeente zegt dat de woningbouw die in Van Ewijcksluis was gepland dan voor een deel kan worden gerea­liseerd in de Oostpolder. De jachthaven zal dan ook bij het project worden betrokken. De Geus vindt het jammer als er goede landbouwgrond ver­dwijnt uit de Oostpolder, maar volgens hem blijft er genoeg over. ZAP bezit in de Oostpolder ook grond.

Fractievoorzitter Johan Veul van de PvdA meent dat de situatie niet zo uitzichtloos is als De Geus schetst „Ik denk dat er met behulp van subsidie min­der gebouwd hoeft te worden. Maximaal zestig huizen vol­doen. Als ZAP met de bewoners gaat praten en met een eenduidi­ge oplossing komt, vindt u bij ons een open deur."

Bron: NHD