Omgeving tegen golfbaan

• woensdag 31 maart 2010
  • Categorie: , , ,
  • 31 maart 2010 Anna Paulowna - Betrokkenen lieten gisteravond de Polderse politiek weten hoe ze dachten over gebiedsontwikke­ling van de Oostpolder.
    DOOR LYDIA JASPER

Volgens Dennis Meerburg van Par 2 is het een teken aan de wand dat zij binnen korte tijd binnen de Oostpolder zoveel agrarische grond kon begaan. Voor hem het bewijs dat er ruimte is voor nieuwe ontwikkelingen, zoals dus een golfbaan en recreatiewoningen.

Betrokkenen lieten gisteravond de Polderse politiek weten hoe ze dachten over gebiedsontwikke­ling van de Oostpolder. Meer­burg vertelde dat van zes agrari­ers grond was gekocht. Allemaal mensen die stopten of gingen emigreren. Vanuit de Oostpolder was geen behoefte voor schaal­vergroting.

Voorzitter Henk Geerligs van Belangenvereniging Oostpolder weersprak dat verhaal. „Die grond was bedoeld voor grond­ruil. Hiemstra had het gekocht voor de agrariërs die moesten wijken voor Agriport en voor het Wieringer randmeer. Toen dat tegenviel– de boeren willen zelfs terug naar de Wieringermeer – ging het weer in de verkoop. Par 2 heeft slechts met één partij za­ken hoeven te doen."

Zowel belangenvereniging Oostpolder als dorpsvereniging Van Ewijcksluis had een enquête gehouden en in beide gevallen bleek bijna iedereen – respectie­velijk 39 van de 43 plus 36 van 38 ondervraagden – niets te zien in ingrijpende gebiedsontwikke­ling.

LTO Noord wil ook dat de Oostpolder met rust wordt gela­ten en vreest dat de pootaardap­pelteelt een flinke knauw krijgt als er zo’n groot deel wordt inge­pikt.

Zowel rijvereniging RAP als Amstelmeerruiters wil haar plannen in Van Ewijcksluis door­zetten en ziet weinig in een ver­huizing.

Ook Landgoed Hoen­derdaell is niet blij met de ont­wikkeling, maar kan ermee leven als er een natuurlijke, buffer bij het Oude Veer komt.

Van de omwonenden werkt al­leen ZAP graag mee. De coöpera­tie wil uitbreiden en kan dat niet in de kern doen. Van de Provincie mag zij geen loods bouwen en met een verhuizing is een fors prijskaartje gemoeid. Dit zou een uitkomst zijn.

Bron: NHD