'Hoofdpijndossier’ ZAP Van Ewijcksluis

• zaterdag 13 maart 2010
  • 13 maart 2010 Anna Paulowna - Een zitting van de Bezwarencommissie heeft pijnlijk duidelijk gemaakt hoe het met het niveau van bepaalde ambtenaren is gesteld.
    Deze zitting had als onderwerp de afwijzing door het college op een verzoek van omwonenden om handhavend op te treden tegen het Zaaizaad en Pootgoedbedrijf ZAP te Van Ewijcksluis wegens de reeds jaren voortslepende klachten door de activiteiten van het bedrijf.

Aanwezig een grote schare omwonenden en zelfs de wethouder grondgebied, de heer van der Laan, en enkele raadsleden waren aanwezig.

Vijftien omwonenden hebben 7 juni 2009 een handhavingverzoek ingediend bij het college van A-P. De gemeente heeft het verzoek afgewezen. Hier werd zelfs een persbericht van de gemeente aan besteed.

Mevr. Grasboer van Schenkeveld Advocaten, vertegenwoordigde een belanghebbende en weerlegde de beweringen om niet handhavend op te treden door de gemeente op duidelijke wijze. De gemeente had geen actie ondernomen op het verzoek tot handhaving, maar verwees naar een eerder opgestelde akoestisch-rapport, dat ZAP zelf had laten opstellen om uitbreidingen mogelijk te maken. Een rapport dat opgesteld was in een periode dat er geen graandroog-activiteiten plaats vonden. Echter de gemeente heeft een plicht om op klachten of een verzoek om handhaving wegens overlast actie te ondernemen. Er kunnen immers altijd veranderde omstandigheden plaats vinden.

Handhaver

Handhaver van de gemeente, die de zaak in behandeling heeft, maakte een zeer slechte beurt. Herhaaldelijk snapte hij de vraagstelling van de commissieleden niet. Toen hij ook nog ging beweren, dat hij geen klachten van omwonenden had gekregen, volgde een hilarisch reactie van de aanwezige omwonenden. Een omwonende mocht aan de commissie vertellen, wat hij had ondernomen richting gemeente, zonder resultaat. Zelfs ging de handhaver beweren, dat hij de belanghebbende had opgebeld om te vragen wanneer hij kon komen meten en ook dit was niet naar de waarheid. De handhaver had telefonisch contact met een buurman gehad. De door de handhaver bedoelde persoon communiceert in deze zaak alleen nog maar schriftelijk.

Het toppunt van arrogantie van deze ambtenaar kwam toen hij tegen het eind van de zitting vertelde dat hij geen tijd meer had, omdat hij de boot naar Texel moest halen.

Milieudienst / gemeente

De Milieudienst Kop van Noord-Holland was vertegenwoordigd door de heer Allard. Vreemd, want de gemeentelijke handhaver was tot dan alleen in beeld geweest. Nog altijd is niet duidelijk, hoe nu de zaken moeten lopen met een zelfstandig bestuurlijk orgaan als de Milieudienst Kop van Noord-Holland. Bij milieukwesties worden deze doorgespeeld door de gemeente naar de Milieudienst, die dan volgens hun eigen website binnen 2 dagen contact opneemt. In dit geval is er geen Milieudienst aan te pas gekomen en helemaal geen actie ondernomen.

De heer Allard ging uitgebreid in op het rapport van “WNP raadgevende ingenieurs” in opdracht van Tensis Adviseurs & Ingenieurs die weer in opdracht van ZAP handelden. Dit rapport is opgesteld op verzoek van het ZAP om uitbreidingen mogelijk te maken. En hier geldt natuurlijk: wie betaalt, bepaalt.

Doordat de Milieudienst Kop van Noord-Holland pas sinds 1-1-2007 bestaat heeft zij geen dossier van het verleden van het ZAP, zo meldde de heer Allard en kon hij over het verleden ook niets zeggen. Vreemd, de dossiers liggen nog altijd bij de gemeente Anna Paulowna en natuurlijk te gebruiken door de Milieudienst.

Dat verleden ziet er niet zo mooi uit. Huidig raadslid de heer Span kan daar van meepraten. Jarenlang heeft hij over de geluid- en stofoverlast bij de gemeente geklaagd. Jarenlang zijn er metingen verricht zelfs door de provincie, tenslotte is hem door de gemeente alle medewerking verleend om toen op korte termijn te kunnen verhuizen.

Overgangsrecht

Volgens het bestemmingsplan 1990 is op dit bedrijventerrein slechts een bedrijf vallend onder categorie 2 toegestaan. Het ZAP is categorie 4/5. Er staan woningen op 15 meter afstand van het bedrijf. Verwezen werd door de Milieudienst naar het bestemmingsplan, waarin volgens de gemeente en de milieudienst het overgangsrecht alles dekt voor het ZAP wat de huidige activiteiten betreft.

De commissie had hier haar twijfels over en er werd uitgebreid aan beide heren over doorgevraagd, de uiteindelijke constatering was dat de uitleg van de milieudienst niet de lading dekt. Daarbij vroeg de commissie zich af hoe de belangenafweging had plaats gevonden wat betreft burgers, het ZAP en de gemeente zelf, die zich moet afvragen, pas ik de wet wel goed toe.

Bouwvergunning verleend

Nu is reeds een bouwvergunning afgegeven voor een kantoor en de bouwvergunning voor een loods ligt op de plank, gebaseerd op het verkeerd interpreteren van het overgangsrecht. Gedeputeerde Staten heeft in een bericht vermeld, als antwoord op statenvragen, dat het college van Anna Paulowna hen te kennen heeft gegeven niet in te kunnen stemmen met uitbreiding van het bedrijf ter plaatse en zal geen medewerking verlenen aan een verzoek daartoe.

Hoofdpijn

Een onbegrijpelijke gang van zaken, die de geloofwaardigheid van het college geen goed doet. Een hoofdpijndossier voor wethouder van der Laan, zoals hij zelf eerder meldde. Diverse belangen spelen hier een grote rol. Door zijn aanwezigheid tijdens de zitting heeft de wethouder in ieder geval de kwaliteiten van dat deel van zijn ambtelijk apparaat kunnen beoordelen.

Het advies van de commissie zal binnen 3 weken worden uitgebracht

Lees ook.

13-1-2010 DE POLITIEK EN VAN EWIJCKSLUIS (2)

15-12-2009 Geen uitbreiding ZAP Van Ewijcksluis

13-08-2009 DE POLITIEK EN VAN EWIJCKSLUIS

2-05-2009 Nieuwbouwplannen ZAP Van Ewijcksluis

15-12-2008 VAN EWIJCKSLUIS ZAP-loods erbij?

Bron: redactie JAS