Geef de provincie een vinger en je bent je hand kwijt

• zaterdag 13 februari 2010
  • Categorie:
  •  Noordkop  -  In Den Helder klagen on­dernemers en organisa­ties regelmatig over een onbetrouwbare gemeen­te. Maar met die provin­ciale politici in Haarlem moet je ook goed oppas­sen.

Onbetrouwbaar

In Den Helder klagen on­dernemers en organisa­ties regelmatig over een onbetrouwbare gemeen­te. Maar met die provin­ciale politici in Haarlem moet je ook goed oppas­sen. Je geeft ze een vinger en voor je het weet ben je de hele hand kwijt.

DOOR RONALD DEN BOER

Ooit had de provincie een pro­bleem met vervuilde bagger. Het zwaar verontreinigde spul kon nergens worden opgesla­gen. Geen enkele gemeente wil­de het hebben. Den Helder wel. Het gemeentebestuur zou de provincie, die altijd zo gul is met de centjes, wel even helpen. Natuurorganisaties werden in slaap gesust. Het baggerdepot aan de rand van het Balgzand zou er tijdelijk komen. Dat was in 1995. We zijn vijftien jaar verder. Het depot is nog volop in bedrijf.

Probleem

Een jaar of wat geleden had de provincie weer een probleem. ’ Nu met het vinden van een plek voor een motorcrossbaan. Die moest in de Wieringermeer ko­men, maar door de protesten daar kon dat wel even duren. Vraagje uit Haarlem: wilde ie­mand niet even zolang een tij­delijke crossbaan huisvesten? Geen enkele gemeente stak zijn vinger op. Behalve Den Helder.

Rapen gaar

Na drie jaar zijn de rapen gaar. Wéér blijkt tijdelijk niet tijde­lijk. Gedeputeerde Staten zeg­gen het klip en klaar in een me­mo: als Den Helder niet vrijwil­lig akkoord gaat met een per‑ manente crossbaan, wordt deze gewoon juridisch door de strot -geduwd. Terecht noemt PvdA fractievoorzitter Theo Rijnten het ’bij de wilde spinnen af.’ Ie­dereen gunt de motorcrossers hun circuit, maar Wieringer­meer lijkt daarvoor een logi­scher plek dan de huidige loca­tie dicht(er) bij woningen en be­drijven in Den Helder.

Trucje

Gedeputeerde Laila Driessen probeert nog het trucje van ’het onderzoek’. De provincie wil onderzoeken of de crossbaan overdekt kan worden tot een hal, in combinatie met andere durfsporten. Nog los van de financiële en planologische haalbaarheid: als daarmee het probleem van ge­luidsoverlast wordt opgelost, kan die hal net zo goed in de Wieringermeer komen. Volgens afspraak.

Bron: NHD