16 december 2009 - Noordkop - Officieel mogen de driehonderd leden hun sport op de huidige locatie nog tot januari 2011 beoefenen.
DOOR LEO BLANK
„Eindelijk erkenning?’ Voorzitter Henk Gouwenberg van Motorcross Club Den Helder ziet een permanent terrein bij Kooypunt helemaal zitten.
Maar Gouwenberg en bestuurslid Johan Schaap snappen als geen ander dat ze niet te vroeg moeten juichen. Met de 200.000 euro die de provincie wil steken in extra geluidwerende voorzieningen is de race nog lang niet gelopen.
Officieel mogen de driehonderd leden hun sport op de huidige locatie nog tot januari 2011 beoefenen. Dan verloopt de vergunning die de gemeente destijds verstrekte om de crossers de helpende hand te reiken.
„Dat deden we in de overtuiging dat er na vijf jaar een permanent crossterrein zou liggen in Wieringermeer", zegt woordvoerster Rinske Brandsma. In het stadhuis is men op z’n zachtst gezegd niet blij met het plan van de provincie om het crossterrein een permanent karakter te geven. De gemeente zal sowieso, mocht het al zover komen, het bestemmingsplan moeten aanpassen.
Beide ovèrheden zullen de degens dus nog moeten kruisen. De motorcrossers zelf zien een langer verblijf nabij Kooypunt wel zitten. Maar of dat op de huidige plek of een kilometer zuidelijker zal zijn valt volgens Gouwenberg nog te bezien: „Als de provincie motorcrossers uit Noord-Holland permanent naar Den Helder wil sturen, hebben we tien in plaats van de huidige vijf hectare nodig. Een grotere locatie ten zuiden van Kooypunt, waar de gemeente al grond voor uitbreiding van het bedrijventerrein heeft gekocht, zou ideaal zijn."
Dat laatste is echter niet de insteek van Tjeerd Talsma, fractievoorzitter van de PvdA in provinciale staten en indiener van de motie: „Nee. Wat ons betreft worden rond het bestaande crossterrein extra geluidwerende voorzieningen aangebracht. Zodat de crossers er op z’n minst nog vijf jaar extra terecht kunnen. De rechter heeft enkele weken geleden ook gezegd dat de vergunning onder die voorwaarden nog best vijf jaar verlengd kan worden."
Talsma én het bestuur van de motorcrossclub gaan er vanuit dat opwaardering van het terrein tot provinciale piste gepaard gaat met een fikse uitbreiding van het aantal wedstrijden trainingsuren. Nu mogen de leden maximaal 22 weken (oktober tot april) acht uur per week rijden.
0 reacties :
Een reactie posten