15 december 2009
Anna Paulowna - Het college van B&W van Anna Paulowna stemt niet in met uitbreiding van het bedrijf ter plaatse en zal geen medewerking verlenen aan een verzoek daartoe.
Statenlid Richard de Graaf van de SP heeft antwoord gekregen op zijn vragen over het bedrijf ZAP te Van Ewijcksluis van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland.
Het bedrijf ZAP had al verregaande plannen om uit te breiden met een kantoor en een graanloods. De Welstandscommissie had de plannen goedgekeurd en een projectprocedure was door de gemeente Anna Paulowna gestart. Hier waren door omwonenden, de Waddenvereniging, de Milieufederatie, Landschap Noord-Holland en zelfs de provincie Noord-Holland zienswijzen op ingediend.
Uit de beantwoording van de vragen blijkt, dat het college van B&W van de gemeente Anna Paulowna te kennen heeft gegeven niet in te kunnen stemmen met uitbreiding van het bedrijf ter plaatse en zal geen medewerking verlenen aan een verzoek daartoe.
Onderstaand de vragen van SP-statenlid Richard de Graaf en de antwoorden van GS
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
VRAGEN NR. 66
Aan de leden van Provinciale Staten van Noord-Holland Haarlem,
8 december 2009
Onderwerp: Vragen van de heer R.J. de Graaf (SP)
De voorzitter van Provinciale Staten van Noord-Holland deelt u overeenkomstig het bepaalde in artikel 45 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van Provinciale Staten mede, dat op 22 september 2009, door het lid van Provinciale Staten, de heer R.J. de Graaf, de volgende vragen bij Gedeputeerde Staten zijn ingekomen.
Inleiding
Begin 2008 liep een plan van de gemeente Anna Paulowna om de fabriek van de coöperatieve Zaaizaad en Aardappel Pootgoedtelersvereniging (ZAP) gelegen naast de jachthaven in van Ewijcksluis te verplaatsen vast op verzet van een aantal omwonenden. De bedoeling was om het fabrieksterrein te transformeren tot honderd woningen. De weerstand van de dorpsbewoners betrof niet zozeer de woningbouw op zich, als de hoeveelheid woningen: honderd in totaal. Dit zou voor het buurtschap dat direct grenst aan de EHS een verdubbeling van het aantal woningen betekenen.
Nu de uitplaatsingsplannen van de baan zijn betekent dit niet dat de problemen opgelost zijn. De drogerij ligt middenin de bebouwde kom en veroorzaakt aanzienlijke overlast van o.a. Geluid, verkeer en stof. Gedurende de oogstijd draaien droogventilatoren dag en nacht en rijden vrachtwagens af en aan. De coöperatie ZAP heeft inmiddels te kennen gegeven ter plaatse te willen uitbreiden maar de vraag rest of deze locatie op termijn te handhaven is. De situatie lijkt een klassiek voorbeeld van wenselijke uitplaatsing en transformatie, wellicht dat met hulp van de Provincie Noord-Holland een meer duurzame oplossing bereikt kan worden.
Vragen:
1.
Bent u met ons van mening dat uitplaatsing en transformatie van dergelijke bedrijvigheid in het midden van een woonkern volgens de huidige inzichten in ruimtelijke ordeningsbeleid in principe de voorkeur heeft? Zo nee, waarom niet?
2. Bent u bereidt om in overleg te treden met de gemeente Anna Paulowna en dit geval voor advies voor te leggen aan de Task Force Ruimtewinst? Zo nee, waarom niet en heeft u alternatieve suggesties?
3. Bent u met de SP van mening dat gezien de grootte van het buurtschap Van Ewijcksluis een aantal van honderd of meer (vrijstaande) nieuwbouwwoningen fors is? Zo nee, waarom niet?
4. Welke milieucategorie betreft deze bedrijvigheid volgens de regels van het Ministerie van VROM?
5. Welke milieucategorie bedrijvigheid is ter plaatse volgens het vigerende bestemmingsplan toegestaan?
6. Hoe heeft de Provincie nu en in het verleden zich ervan zekergesteld dat de huidige activiteiten passen binnen de geldende milieuvoorschriften, onder andere als het gaat om geluid, stof en (stof)explosiegevaar?
7. Hoeveel verkeersbewegingen brengt de bedrijvigheid van de ZAP-installatie momenteel met zich mee in het hoogseizoen en in hoeverre acht de Provincie deze en mogelijke groei van activiteiten ter plekke verantwoord?
Ons antwoord aan provinciale staten luidt als volgt:
1. Ja, uitplaatsing heeft de voorkeur.
2. Ja, er vindt al overleg met de gemeente plaats. Ter advies voorleggen aan de Taskforce Ruimtewinst is op dit moment voorbarig, aangezien er nog overleg plaatsvindt tussen de gemeente en ZAP over uitplaatsing van de bedrijvigheid. De Taskforce wordt vaak ingezet als partijen zelf geen oplossing meer zien. Bovendien dient bedacht te worden dat de Taskforce een focus heeft op stations en badplaatsen.
3. Ja, 100 nieuwbouwwoningen is fors. Op een bestaand aantal van 100 woningen is 100 nieuwbouwwoningen aan de hoge kant. De gemeente en ZAP kijken nog naar een betere invulling van de ontstane ruimte bij een eventuele uitplaatsing van de bedrijvigheid.
4. De inrichting is ingedeeld op grond van de VNG-brochure "Bedrijven en milieuzonering" als groothandel in akkerbouwproducten en veevoeders (SBI-code 5121). De categorie die bij deze inrichting is dan 3.1. De beste benaming van de inrichting conform de Staat van Inrichtingen is een overslagbedrijf (los gestort materiaal). De categorie die er bij hoort is dan 4.
5. Op grond van het geldende bestemmingsplan "Van Ewijcksluis 1990" zijn binnen de bestemming "Handel en nijverheid" bedrijven die vallen onder klassen 1 en 2 van de bij de voorschriften behorende Staat van Inrichtingen toegestaan. Er is vanaf 1950 al sprake van een graanpakhuis en een aardappelbewaarplaats. In 1980 is er nog een Hinderwet vergunning verleend voor de uitbreiding van de inrichting. Dit gebruik is voor het van kracht worden van dit plan (goedkeuring GS 21 mei 1991) anders dan in het plan bepaald. Het gebruik is niet in strijd met het bestemmingsplan "Van Ewijcksluis 1990" omdat het onder de overgangsrechtelijke bepalingen met betrekking tot gebruik (art. 33) van het bestemmingsplan valt.
6. De provincie is geen bevoegd gezag over dit bedrijf met betrekking tot milieuhandhaving of vergunningverlening. De provincie heeft hierin derhalve geen taak. De gemeente heeft recentelijk uitgebreid onderzoek gedaan naar de bedrijvigheid, waaronder een akoestische analyse en een rapportage van de Milieudienst Kop van Noord-Holland. De gemeente meldt dat Z.A.P. voldoet aan alle wettelijke normen en voorschriften. De stofemissiepunten zijn voorzien van filters; er is een onderhoudscontract voor ongediertebestrijding; wettelijke geluidsnormen worden niet overschreden en de verkeersvoorschriften worden niet overtreden.
7. Verkeerstellingen zijn niet voorhanden. De gemeente heeft in het kader van een recent handhavingverzoek van omwonenden nader onderzoek verricht. Volgens de gemeente bedraagt het aantal vrachtwagens dat per dag richting ZAP gaat maximaal 25. Gezien het relatief lage aantal verkeersbewegingen levert dit geen overschrijding van 50dB(A). De Provincie geeft de voorkeur aan uitplaatsing van het bedrijf, zie antwoord op vraag 1. Het college van B&W van de gemeente Anna Paulowna heeft te kennen gegeven niet in te kunnen stemmen met uitbreiding van het bedrijf ter plaatse en zal geen medewerking verlenen aan een verzoek daartoe.
Bron: provincie N-H
0 reacties :
Een reactie posten