Anna Paulowna heeft een dierentuin

• zaterdag 10 oktober 2009

•  10 oktober 2009 - Anna Paulowna  -  Hoenderdaell heeft een dierentuinvergunning.

Op 18 augustus 2008 heeft het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit op een aanvraag van 28 september 2007 van Stichting Landgoed Hoenderdaell besloten Stichting Landgoed Hoenderdaell te Anna Paulowna een vergunning als bedoeld in artikel 4, eerste lid, van het Dierentuinenbesluit te verlenen.

Uit de vergunning blijkt, dat gelet op de bevindingen van de VISITATIECOMMISSIE op 23 juni 2008 niet geheel overeenkomstig de eisen uit het Dierentuinenbesluit wordt gehandeld. Hiertoe zijn voorwaarden opgenomen teneinde te verzekeren dat er aan de eisen van de Dierentuinenbesluit wordt voldaan.

Begroting 2010 van de gemeente Anna Paulowna

Opmerkelijk dat de gemeente Anna Paulowna in haar kort geleden gepubliceerde begroting 2010 opneemt (blz. 43):

PRIORITEIT 2: Uitbreiding recreatieve voorzieningen Hoenderdaell*
    Voorwaarde voor verdere ontwikkeling is handhaven en versterken van het karakter van landgoed. Het landgoed Hoenderdaell mag uitdrukkelijk geen dierentuin worden. Vanaf 2009 worden ondermeer de (her)inrichting van de kinderboerderij, het tropisch regenwoud, de roofdierenretraite en de roofvogelboerderij verder voorbereid.

Bestemmingsplan

Het Bestemmingsplan ‘Buitengebied 2006’ geeft duidelijk aan wat er mogelijk is op dit plandeel. Het noordelijk deel (32 ha) heeft de bestemming natuur en het zuidelijk deel (30 ha) heeft de status van ’Landgoed’.
    Bij uitspraak van de Raad van State d.d. 11-02-2009 is dit vast komen te staan.

Het Ministerie LNV en de Staatssecretaris van Financiën hebben bij
    beslissing d.d. 25-8-2006 bepaald, het landgoed (het zuidelijk deel) aan te merken als landgoed als bedoeld in artikel 1 van de Natuurschoonwet 1928 per 19 juli 2005. Vermeld wordt in het besluit: het gehele landgoed aan te merken zijnde niet opengesteld voor het publiek.

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland hebben bij besluit van 11 augustus 2009 aan dit plandeel van het bestemmingsplan ’Buitengebied 2006’ zijn goedkeuring onthouden omdat de gemeente Anna Paulowna niet het gehele gebied had aangemerkt als ‘Archeologisch waardevol gebied I’. De procedure om dit te herstellen loopt thans.

Het geheel behoort tot de Provinciale Ecologische Hoofdstructuur valt onder ’Archeologisch waardevol gebied I’ en ligt aan het Aardkundig monument ’het Lage Oude Veer’.

Bron: Redactie JAS