Meten met 2 maten

Datum:
  • zondag 1 februari 2009
  • in
  • Categorie:
  • 1 februari 2009 - Noordkop  -  Motorcrossers, die op hun weg naar Den Helder, wel links en rechts golfbanen uit de grond zien schieten. 

    DOOR KEES MAGIELSEN
     
    Hoe lang moet dit nog door­gaan? Is het niet het luchtkas­teel van het circuit Zandvoort, dat naar Den Helder moet ver­huizen, dan is het weer de een of andere ambtenaar, die denkt dat je het durfsportcentrum moet gaan overkappen. Ik zou graag de schlemiel willen spre­ken, die dat idee uit zijn her­sens heeft laten lopen. Een com­pleet ondoordacht plan, waaruit blijkt dat de ’bedenker’ zich niet heeft geïnformeerd over de eventuele haalbaarheid.
     
    Infantiel
     
    Het ergste is dat men vaak nog gaat bekijken of iets dergelijks haalbaar is. Je kan heel simpel naar de eerste de beste indoor­kartbaan gaan en daar een ex­ploitatieoverzicht vragen, dan zie je direct dat alleen een over­dekte crossbaan financieel niet haalbaar is. De bedenker weet dit natuurlijk ook, anders is het echt een infantiel, die op de ver­keerde plaats zit.
     
    Maar het wordt weer gebruikt om de zaak te traineren. Het is onvoorstelbaar hoeveel tijd en gemeenschapsgeld er doorheen gejaagd wordt gezien de vele MER-rapporten en dergelijke, die er in de afgelopen dertig jaar (!) zijn gemaakt Met betrek­king tot de onderzoeken naar aanleiding van de crossbaan. Dat daar nooit is een ambtenaar of wethouder van is wakker ge­schrokken...
     
    Schrijnend
     
    En dan te bedenken, dat de mo­torcrossbaan een volledig self­supporting gebeuren zal zijn; aanleg en onderhoud en exploi­tatie wordt immers door de clubs zelf bekostigd en gedaan. In het ledenbestand bevinden zich enkele loonbedrijven, die nu al overal tijdelijke circuits, kosteloos, aanleggen. Als je nu eens als gemeente in een goed blaadje wilt komen bij de cros­sers, zou je de betreffende be­drijven eens een belastingvoor­deel kunnen gunnen. Maar dit terzijde.
     
    Het is ook schrijnend om te zien, dat de gemeentes zich ei­genlijk niets aantrekken van wat ze opgelegd krijgen van ’hogere’ overheden, zoals de provincie en het Rijk. Het is de provincie cq de overheid, die ooit heeft gezegd, dat er een plek voor een motorcrossbaan moet komen in de Kop van Noord-Holland. Dat is elke pro­vincie namelijk verplicht. In al­le andere provincies zijn dan ook wel meerdere crossbanen te vinden... Luistert men daar wel naar en beantwoordt men wel vragen uit de gemeenschap?
     
    Er zijn zo’n zeshonderd crossers alleen al in de Kop van Noord-Holland. Dan noem ik nog niet eens de crossers van Motorclub Amsterdam en Heemskerk, die ook geen circuit meer hebben, dan ga je toch al naar de drie­duizend crossers. Een aantal waar menige club jaloers op zal zijn. Ondertussen worden de crossers aan het lijntje gehou­den met een overigens perfecte plek in Den Helder.
     
    Golfbanen
     
    Motorcrossers, die op hun weg naar Den Helder, wel links en rechts golfbanen uit de grond zien schieten. Staan deze ook in het agrarische bestemmingsplan, of is het de knip van de projectontwikkelaars, die deu­ren open zetten bij de gemeen­ten? Je zou het bijna gaan den­ken, maar dat soort praktijken kennen we toch niet in Neder­land? Is bij het o maken van de plannen ook een milieueffec­trapport gemaakt, of dacht men; het is een golfbaan, dus gras en bomen zijn goed voor het milieu? Dan nemen we die mooie hoge palen met netten rond de driving range maar voor lief. En alle golfers, die vaak met categorie E en F auto’s naar de club gaan...
     
    Buurman
     
    Begrijp me niet verkeerd; ik gun iedereen zijn sport en heb ook liever een golfbaan als buurman dan een fabriekshal. Maar het lijkt erop dat er toch met twee maten gemeten wordt.
     
    Ik heb aan de wieg gestaan van de Bakkum Beach Cross, een motorcross op het strand van Castricum. Deze wordt al sinds 1994 gehouden. Ook daar moes­ten we de aanvraag verdedigen voor de raad. Dat was geen pro­bleem, want toen al bleek uit MER’s dat één eredivisiewed­strijd voetbal vele malen meer vervuiling (ook geluid) teweeg­brengt dan alle motorcrosswed­strijden, die jaarlijks in heel Noord-Holland worden gehou­den. Aangezien de organisatie zo goed loopt is de vergunning-aanvraag een formaliteit en is het een jaarlijks drukbezocht evenement op het Bakkumse strand. Zo kan het dus ook.
     
    Ondertussen rijden de crossers hun rondjes op de mooie, tijde­lijke, baan in Den Helder. Maar voor hoe lang nog?
     
    Het zou me niets verbazen als ze weer eens iets van zich laten horen om de zoektocht naar de permanente baan weer wat kracht bij te zetten. En geef ze eens ongelijk, voetballers willen toch ook niet elke week van hun trapveldje verjaagd worden. En alle tegenstanders zou ik graag eens uitnodigen om een crosswedstrijd bij te wonen om te zien wat voor plezier hele ge­zinnen beleven aan deze tak van sport.
     
    Motorcrossliefhebber Kees Magielsen uit Schagerbrug stond aan de wieg van de Bakkum Beach Cross.
     
     
     
     
    Bron: NHD





    0 reacties :

    Een reactie posten