’Ledenvergadering zou in tumult zijn geëindigd’

• donderdag 5 februari 2009
  • Categorie: , ,
  • 5 februari 2009 - Wieringen  -  Huurders eisen nieuwe datum.

door Peter Zethoven

De Huurders Belangen Vereniging (HBV) Wieringen heeft gistermorgen het ad-interim bestuur van Beter Wonen circa 110 handtekeningen, c.q. volmachten overhandigd.

Dat aantal, een tiende van het to­tale aantal huurders, is statutair vereist als leden zelf een algeme­ne ledenvergadering willen uit­schrijven. Op deze wijze kan het bestuur worden gedwongen om een nieuwe datum vast te stellen. Beter Wonen is inmiddels ’opge­splitst’ in twee kampen. Ener­zijds het ad-interim bestuur dat een nieuw bestuur wil presente­ren en zelf gepast afscheid wil nemen. Anderzijds ontevreden huurders, die aangevoerd door de HBV Wieringen het onmid­dellijke vertrek van ad-interim voorzitter R. Visser eisen en op­name in het bestuur en raad van toezicht van geestverwanten. Uit vrees dat het bestuurscollege straks bestaat uit mensen uit de bovenlaag van de regionale sa­menleving, die geen enkele band met Wieringen hebben.

Ad-interim voorzitter R. Vis­ser: „De algemene ledenvergade­ring is afgelast omdat de vrees bestond dat deze op tumult zou uitlopen. De begeleidende brie­ven van de rondgebrachte vol­machten voor het uitbrengen van stemmen in de algemene le­denvergadering bevatten onjuistheden en suggestieve om­schrijvingen. Hierdoor worden leden op het verkeerde been ge­zet. Ook lijken volmachten te worden verleend door en aan niet-leden. Ook vindt een aantal leden de manier waarop vol­machten zijn opgehaald intimi­derend.

Op de agenda van de vergadering stond het benoemen van kandidaten voor het bestuur en de raad van toezicht. Beter Wonen en de HBV Wieringen staan ook hierbij weer lijnrecht tegenover elkaar. Beter Wonen wil dat alle kandidaten zijn gescreend op kennis en kunde. Maar de kandidaten van HBV Wieringen willen hier niet aan meewerken. Waardoor Beter Wonen vindt dat op deze kandidaten geen stem kan worden uitge­bracht.

Volgens Visser is er nu een grimmige impasse ontstaan. Wat niet verlet dat het spel ge­speeld moet worden volgens de regels. Visser: „De ontstane situ­atie schaadt het belang van de volkshuisvesting op Wieringen. Wij zullen ons dan ook in overleg met vertegenwoordigers van het Centraal Fonds Volkshuisvesting (CFV) en het Ministerie van VROM (toezichthouders op woningcorporaties) beraden op de situatie en de verder te volgen stappen. Het werk voor de huur­ders van BeterWonen gaat echter gewoon door."

Bron: NHD