Huurders in verzet

• woensdag 4 februari 2009
  • Categorie: , , ,
  • 4 februari 2009 - Wieringen  -  Centraal Fonds Volkshuisvesting, on­derdeel van het ministerie Vrom, start vandaag met een on­derzoek bij Beter Wonen.

DOOR PETER ZETHOVEN

Het gaat daarbij om bestuursbe­sluiten genomen ten tijde van het ad-interim voorzitter­schap van R. Visser van de raad van toezicht van de woning­bouwvereniging.

Woordvoerder N. Luyt van Huurders Belangen Vereniging (HBV) Beter Wonen Wieringen heeft dat meegedeeld. Volgens Luyt is voorzitter Visser hiervan in kennis gesteld tijdens een on­derhoud dat kortgeleden plaats­vond. De heer Visser stelde daar­bij voor de gerezen problematiek door middel van mediation op te lossen. Maar het nieuwe bestuur van HBV wil dat niet. Beter Wo­nen-voorzitter Visser was gister­middag niet bereikbaar voor commentaar op deze kwestie.

Aanvankelijk zou gisteravond door het bestuur van Beter Wo­nen een algemene vergadering worden belegd in het Viking-schip in Den Oever om nieuwe bestuursleden voor te stellen. Plus, zoals voorzitter Visser dat tijdens een tumultueuze verga­dering in december meedeelde, de leden in kennis te stellen van het vertrek van het oude bestuur en raad van toezicht. Maar deze vergadering is ’5 voor 12’ door het zittende bestuur van Beter Wonen afgeblazen. De reden is onduidelijk.

Volgens Luyt had voorzitter Visser moeite met de wijze waar­op de huurdersvereniging zich in het voortraject sterk maakte om twee belangrijke punten aan­genomen te krijgen.

Touringcar

Die vergaderpunten zijn: on­middellijk vertrek van ad-inte­rim voorzitter Visser en ten twee­de opname van twee leden van de HBV in zowel raad van toezicht als het bestuur. Die kandidaten zijn Rob Peeters en Nils Luyt zelf.

Luyt: „Veel senioren uit Hip­polytushoef hebben geen ver­voer. Beter Wonen wil geen tou­ringcar naar de vergadering in Den Oever laten rijden. Daaromheeft de HBV huis aan huis bij huurders te tekenen volmachten verspreid, die later weer per­soonlijk zijn opgehaald door vrijwilligers. De actie is succes­vol, want van bijna de helft van de 1100 huurders zijn volmach­ten binnen. Wie de volmacht te­kent, stemt in met een direct ont­slag van de ad interim voorzitter en is voor de benoeming in het bestuur van de heren Rob Peeters en Nils Luyt.

Peeters stapte in oktober 2007 op bij de woningbouwvereni­ging omdat hij zich niet kon ver­enigen met een statutenwijzi­ging. Ook heeft de HBV zich ver­zekerd van de steun van voorma­lig hoofd technische dienst Prins. Eén van de mensen die Be­ter Wonen het laatste decennium groot heeft gemaakt.

Bron: NHD