’VOC- mentaliteit’

• donderdag 22 januari 2009
  • Categorie: , , ,
  • 22 januari 2009 - Wieringen  -  Vergadering van de Huurdersvereniging Beter Wonen op 22 januari in zaal Cees Overtoom.

Woningbouwvereniging Be­ter Wonen heeft een geschat vermogen van om en nabij 150 miljoen euro. Dat heet be­drijfswaarde en zit in de "ste­nen". Daarenboven heeft Beter Wonen volgens de laatste gege­vens een vrij bestedingskapi­taal van ruim 12 miljoen euro. Om dat allemaal goed te kun­nen beheren moeten er acade­misch geschoolde bestuurders aan het bewind komen; aldus de waarnemend voorzitter van Beter Wonen, de heer R.T.B. Visser. Maar is dat wel zo?
    In 75 jaar hebben wij, de huurders van Beter Wonen goed op onze zaakjes gepast. Dat wat nu bereikt is, is tot stand gekomen door de inzet van vrijwilligers die hun schouders eronder hebben ge­zet. Vrijwilligers, mijnheer Visser!
    Maar als het aan de heer Vis­ser ligt dan moet dat roer duchtig om. Welk roer? Het roer van ’ de zilvervloot’. Moe­ten er nu bestuurders komen om het opgebouwde kapitaal af te romen met dikke salaris­sen? Het is wel vreemd alle­maal. De heer Visser is zojuist afgezwaaid als officier van de Koninklijke Marine, heeft dus de handen vrij om elders zijn macht te laten voelen, welaan, Beter Wonen is aan de beurt.
    Ik heb de indrukwekkende lijst met namen van kandida­ten gelezen die nu door de heer Visser naar voren worden ge­schoven en op de ALV zullen worden voorgesteld. Er zit een oud directeur bij van een wo­ningbouwvereniging, die zo­juist afscheid heeft genomen, kennelijk met pensioen is gegaan. Het salaris van die man over 2007 bedroeg € 130.887,-­ex een auto van € 30.000,-- en ex € 115,-- per maand aan on­kosten. En u denkt dat deze man voor een vrijwilligersver­goeding hier straks aan het werk gaat? Moet u niet gelo­ven. Zulke mensen zijn door de wol geverfd en weten de weg.
    Het kan mij van die centen nog niet eens zoveel schelen. Maar dat ’butenpoorters’ straks hier de dienst uit gaan maken, dat staat mij slecht aan. Ik wil dat beslist niet. En moet ik het nog hebben over die andere bestuurders, die Visser op het oog heeft. Denk er zelf maar eens over na. Klik Google maar eens aan en tik de namen in. Stuk voor stuk bollebozen, maar niet voor Wie­ringen. En als ik alles in goede banen heb geleid, zegt de heer Visser, dan treed ik in het voorjaar af. Ik wil het met u aan dat Visser niet aftreed in het voorjaar, maar zijn bedje straks ge­spreid is door die zogenaamde deskundigen van buiten onze gemeentegrenzen om alsdan verder te gaan, maar dan ook tegen een vet salaris.
    Ik be­schuldig niemand. Zou niet durven. Maar als de nieuwe statuten er straks ook nog doorgejast zijn, dan is de weg vrij. Dan kunnen we aan de bak. Die nieuwe statuten lui­den: Het bestuur stelt het sala­ris van de raad van toezicht vast en de raad van toezicht stelt het· salaris van het be­stuur vast. Is dat wat we wil­len? Beter Wonen is vermo­gend, ja. Maar dat geld kun je beter besteden aan goede voorzieningen voor ouderen. En waar is de zeggenschap van de leden van Beter Wonen als hoogste orgaan? Weg, omdat u denkt dat het u als huurder niet zal raken.
    Ik zou zeggen: bezoek de ver­gadering van de huurdersver­eniging die wordt gehouden in een zaal bij Cees Overtoom. Op 22 januari aanvang 19.30 uur.
    Piet Luyt, Hippolytushoef
    Wieringer courant 20 januari 2009