Plan Motorcross federatie slecht ontvangen

• donderdag 15 januari 2009
  • Categorie:
  • 15 januari 2009 - Wieringermeer  -  "Er is nu sprake van een nieuwe raad en politiek gezien kunnen die wel degelijk besluiten van eerdere raadsperiodes ongedaan maken", aldus Swagerman.

Wethouder Jan Van den Bos had het misschien wel niet verwacht maar de commissie bestuur en financiƫn zag in meerderheid geen heil in het initiatief van de Noord Hollandse Motorsportfederatie.

Het Initiatief. Onder die naam heeft de Noord-Hollandse motorsportfederatie bij de gemeente Wieringermeer een plan ingediend om te komen tot een trial- en motorcrossterrein. Met ruimte voor andere activiteiten, zoals Off Road, karten. hondentraining en microlight aircrafts.

Een onzinnige gedachte volgens oppositiepartijen Christen Unie, Progressief Wieringermeer en Onafhankelijk Wieringermeer.

“Mijn partij heeft in het verleden aangegeven alleen mee te willen denken over een overdekt durfsportcentrum, nu praten we over 94 uur per week lawaaisporten in de open lucht. Het is niet meer normaal” was de reactie van commissielid Ruud Swagerman namens Onafhankelijk Wieringermeer op het voorstel. “Wij kunnen dan ook geen enkel begrip opbrengen voor dit voorstel en kunnen niet anders dan tegen zijn.”

Arjen Voogt sprak namens Progressief Wieringermeer ook zijn verbazing uit over dit voorstel. “Geen enkele financiĆ«le onderbouwing en zo langzamerhand is het oorspronkelijke plan van 8 uur motorcross in de Wieringermeer al losgelaten.”

Ook de Christen Unie vond het voorgelegde initiatief reden om tegen te stemmen. “Een van de belangrijkste zaken voor de Christen Unie is de zondagsrust, die komt hiermee naar onze indruk erg onder druk te staan.” was de mening van de Groot namens CU.

Opvallend was de houding van coalitiepartij PvdA die ook aangaf tegen het initiatief te zijn maar desondanks toch voor het onderzoek zoals het college het in haar voorstel aangaf stemde. “We voelen ons wel verplicht om in te stemmen omdat we in het verlden akkoord zijn gegaan met het plan van aanpak maar als dat wil niet zeggen dat we blij zijn met dit initiatief. “ gaf Jenneke Oomen namens de PvdA aan.

Eric Anneart (VVD) gaf aan dat de liberalen zich wel kon vinden in het onderzoek maar volgens de liberaal waren er ook in zijn partij toch wel de nodige twijfels over de haalbaarheid van dit initiatief.

Alleen het CDA en GBW konden zich vinden in het voorstel zoals door het college gedaan. Insprekers van BOL (Bespaar ons Lawaai) en de dorpsraad Aartswoud waren ook naar Wieringerwerf afgereisd om voor de zoveelste keer hun standpunt te verdedigen waar BOL duidelijk aangeeft dat er in Wieringermeer geen ruimte is voor een motorcrossterrein of durfsportcentrum en de dorpsraad van Aartswoud voornamelijk bezwaar heeft tegen de steeds genoemde NC 10 als locatie.

Eric Anneart probeerde de tegenstemmer over de streep te halen door te komen met de opmerking dat er een raadsbesluit in het verleden ( in het rapport “Wieringermeer de ontbrekende schakel”) was genomen en dat de politiek zich aan die uitspraak had te conformeren.

“Onzin” volgens Swagerman. “Wij maakten geen deel uit van de raad toen het motorcrossterrein voor het eerst ter sprake kwam, wij hebben van het begin af aan onze doelstelling ten aanzien van het motorcrossterrein kenbaar gemaakt en voelen ons totaal niet gebonden aan het toen genomen raadsbesluit. Daarnaast is er nu sprake van een nieuwe raad en politiek gezien kunnen die wel degelijk besluiten van eerdere raadsperiodes ongedaan maken. Noem het wat mij betreft maar voortschrijdend inzicht.”

Bron: NHD