Motorsportfederatie neemt initiatief voor motorcrossterrein

• zondag 11 januari 2009
  • Categorie:
  • 11 januari 2009 - Wieringermeer  -  Voor het karten heeft Esox Karting zich gemeld.

Het Initiatief. Onder die naam heeft de Noord-Hollandse motorsportfederatie bij de gemeente Wieringermeer een plan ingediend om te komen tot een trial- en motorcrossterrein.

Met ruimte voor andere activiteiten, zoals Off Road, karten. hondentraining en microlight aircrafts. Het plan wordt komende donderdag behandeld in de commissie voor grondgebiedzaken.

Nadat verleden jaar het plan voor de vestiging van een overdekt durf sportcentrum in de Wieringermeer afketste omdat de initiatiefnemers het toch niet zagen zitten, was het wachten op een stap van de Noord-Hollandse Motorsportfederatie. En die is nu gezet. Het Initiatief, zoals het plan toepasselijk wordt genoemd, behelst de komst van een twaalf hectare groot crossterrein en een stuk grond van twee en een half hectare voor trial. Daarnaast is er zes hectare nodig voor 4 X 4 Off Road, acht hectare voor karting en een nog onbekend aantal hectaren voor microlight aircrafts.

Het voornaamste doel van de motorsportfederatie is te komen tot de realisering van een motorcrossterrein. Daar is ze al decennia mee bezig. Op verzoek van de gemeente heeft de federatie gekeken naar andere activiteiten die er plaats kunnen vinden, maar of ze er daadwerkelijk komen, is nog afwachten. Dat neemt niet weg dat het college aan de gemeenteraad voorstelt om alleen akkoord te gaan met het complete plan. Met andere woorden: er alleen mee in te stemmen als alle activiteiten daadwerkelijk een plaats krijgen op de nog aan te wijzen locatie.

Vast staat dat het motorcrossterrein en de grond waarop de aanverwante activiteiten plaatsvinden intensief zullen worden gebruikt. De motorcrossers en trialrijders gaan samen zo’n veertig uur per week aan de slag, Off Road-rijders zestig uur en karters in totaal tachtig uur. Het komt erop neer dat het terrein straks twaalf uur per dag in gebruik is. Dat zal een flinke geluidsbelasting geven voor de omgeving, verwacht het college. Daar is echter nog geen onderzoek naar gedaan. Dat gebeurt pas als gemeenteraad kan instemmen met het Initiatief.

"Op dit moment kan al wel aangegeven worden dat motorcross, wedstrijdkarting en microlight aircrafts dominant zijn in de geluidsbelasting. Hierbij dient te worden opgemerkt dat de activiteiten dienen te voldoen aan de geldende wet- en regelgeving", schrijft het college aan de gemeenteraad.

Trial wordt wel de hogeschool van de motorsport genoemd. Beoefenaars van deze sport dienen op een motor allerlei hindernissen en obstakels te overwinnen. Evenwichtsgevoel, lenigheid en motorbeheersing zijn belangrijk om succes te hebben. Motorcross kennen we allemaal: zo snel mogelijk een circuit met hindernissen afleggen. 4 X 4 Off Road is het rijden in een auto met vierwielaandrijving op een terrein met allerlei hindernissen. In de Wieringerrneer zouden particulieren met hun eigen auto op het terrein kunnen rijden, maar het is ook mogelijk om bij wijze van teambuilding of bedrijfsuitje mensen in een dergelijke auto rond te laten rijden.

Voor het karten heeft Esox Karting zich gemeld. Dit bedrijf’ was eerder actief in Uitgeest, maar moest daar plaats maken voor woningbouw. Esox, dat maatschappelijk verantwoord en milieuvriendelijk wil ondernemen, is nu op zoek naar een nieuwe locatie en heeft het oog laten vallen op de Wieringermeer. Ze heeft een wedstrijdbaan nodig van ongeveer anderhalve kilometer.

Het is nog onduidelijk waar het motorsportcentrum moet komen. De gemeenteraad heeft daarover nog geen uitspraak gedaan. Het college gaf verleden jaar aan dat de raad in elk geval het laatste woord heeft waar het gaat om het kiezen van een geschikte locatie. Een paar jaar terug leek de Groetweg hoge ogen te gooien. Onderzoek wees uit dat het een geschikte plek is om maximaal acht uur per week te crossen. De provincie Noord-Holland heeft daar inmiddels grond gekocht. Probleem is dat het nu niet gaat om acht uur per week, maar om een veelvoud daarvan.

Bron: Wieringermeerbode