Motorcrossers bang voor politieke koudwatervrees

• zaterdag 17 januari 2009
  • Categorie:
  • 17 januari 2009 - Wieringermeer  -  De raadsleden zagen weinig in het initiatief van de federatie voor een motorsportcentrum.

Henk Boele, voorzitter van de Noord-Hollandse Motorsport Federatie (NHMF) heeft gemengde gevoelens na de vergadering in de Wieringermeer deze week. De raadsleden zagen weinig in het initiatief van de federatie voor een motorsportcentrum.

De coalitiepartijen Gemeente Belangen, het CDA, oppositiepartij VVD, en - met veel moeite - de PvdA stemden bij de behandeling van het initiatief van de motorcrossers in met het uitvoeren van verder onderzoek. De PvdA stemde alleen voor omdat de coalitiepartij zich daartoe verplicht voelde, want de fractie gaf aan tegen het ingediende plan te zijn.

,,We zijn blij dat we het onderzoek mogen uitvoeren’’, zegt Boele. ,,Maar ik heb er wel een dubbel gevoel over. We hebben gedaan wat de gemeente van ons heeft gevraagd, namelijk passende activiteiten met de maximale openingstijden en activiteiten op papier zetten.’’

De federatie heeft een initiatief ingediend om in de Wieringermeer een motorsportcentrum neer te zetten waar crossers, trailrijders, 4x4 off roadwagens en karters gebruik van kunnen maken. Al dan niet aangevuld met mircolight vliegtuigjes en de hondenclub die nu nog op het terrein aan de Groetweg actief is.

Onderzoek naar onder meer geluidsbelasting en wat daar eventueel op een bepaalde plek aan te doen valt, is nodig om de haalbaarheid van het plan te toetsen. Maar bijna lag de commissie daarvoor al dwars. Boele: ,,Vorige week heeft wethouder Van den Bos nog uitgesproken geen problemen te verwachten. Wat op tafel ligt is de start van de onderzoeken. Pas later komen zaken als de locatiekeuze en de mer-procedure aan de orde, gaf de wethouder aan.’’

Nu het onderzoek wel doorgaat, willen de motorcrossers snel de locaties weten waar eventueel een motorsportcentrum gerealiseerd zou kunnen worden. ,,Dan kunnen we starten. Ik had begrepen dat de raad in januari met die locaties zou komen, maar daar lijkt het nu niet op. Ik vraag mij nu af wanneer wij vernemen welke locaties onderzocht dienen te worden’’, aldus Boele.

,,Na het onderzoek weten we meer. Ik ben het ook met de VVD eens als die zegt dat een motorsportcentrum aan de wettelijke eisen moet voldoen. Natuurlijk. Dus moeten we wel onderzoeken wat er nodig en haalbaar is om geluidsbelasting tegen te gaan. Eerder kan men er niet over beslissen.’’

Bron: NHD