De realisatie van een motorsportcentrum in de Wieringermeer.

• dinsdag 6 januari 2009
  • Categorie:
  • 6 januari 2009 - Wieringermeer  -  De realisatie van een motorsportcentrum in de Wieringermeer lijkt weer een stap dichterbij te komen.

De realisatie van een motorsportcentrum in de Wieringermeer lijkt weer een stap dichterbij te komen. Volgende week wordt in de raadscommissie bestuur en financiën het initiatief besproken om te komen tot een motorcrossbaan, waar ook karters en mensen die ’off road’ willen rijden met hun terreinwagen, terechtkunnen.

Het voorstel dat commissieleden volgende week gaan bespreken, gaat uit van de motorcrossers. De Noord-Hollandse Motorsport Federatie (NHMF) is de drager van het hele plan. Randactiviteiten als een kartbaan en 4 X 4 off road rijden worden in het plan toegejuicht, maar alleen als dat samengaat met de motorcrossactiviteiten.

Het college van burgemeester en wethouders stelt de raadsleden echter voor om het plan, inclusief randactiviteiten, als één geheel te zien. De raad heeft eerder immers ingestemd met de komst van een Actiesportcentrum naar de Wieringermeer en daarbij vergeleken is alleen een baan voor motorcrossers wat magertjes.

Het actiesportcentrum werd eerder afgeblazen, omdat de commerciële partijen waren weggelopen, nadat er bij de provincie geopperd werd om het racecircuit van Zandvoort naar Den Helder te verhuizen.

Voor het nieuwe plan zijn wel geïnteresseerden. Naast de NHMF heeft Esox Karting zich gemeld om bij de motorcrossers een kartbaan aan te gaan leggen. Esox bestaat uit mensen die voorheen werkzaam waren bij de Kartbaan Uitgeest. Die baan is gesloten om plaats te maken voor woningbouw. In de Wieringermeer wil men met de spullen uit Uitgeest verder gaan.

Esox wil een acht meter brede baan van bijna 1400 meter lang voor kartwedstrijden. Ook zou er in de ogen van de initiatiefnemers een kinderbaantje van 605 meter lang en acht meter breed moeten komen. Verder wil men een kantine en wat ruimtes voor onderhoud en stalling.

Naast de karts zijn er plannen voor een off road centrum. Daar kan men in een terreinauto terecht om door ruig terrein te rijden. De initiatiefnemer wil op acht hectare vier ’werelddelen’ inrichten, met zand, water, hout en stenen om overheen te rijden. Tenslotte stelt wethouder Jan van den Bos voor om ook de vestiging van de microlight aircrafts in het onderzoek naar het motorsportcentrum mee te nemen. Alle activiteiten samen zouden op een terrein van circa 15 hectare moeten kunnen passen.

Van den Bos verwacht volgende week van de politiek overigens geen problemen. ,,Wat op tafel ligt is de start van de onderzoeken. Pas later komen zaken als locatiekeuze en de mer-procedure en dergelijke aan de orde. Tegen onderzoek kan niemand bezwaar hebben, lijkt me.’’ bron Schager Courant
    Bron: NHD