Hoenderdaell onder de loep

• zaterdag 27 december 2008
  • 27 december 2008 - Anna Paulowna  -  Het landgoed van de familie Kruijff opende in augustus zijn deuren en heeft tot nu toe zo’n veertigduizend bezoekers verwelkomd.

Bij de inspectie van Landgoed Hoender­daell heeft de gemeente Anna Paulowna onlangs een aantal grote en minder grote overtredingen opgemerkt. Volgens wethouder Fijko van der Laan gaat het onder andere om brandveiligheid en zaken van bouwkundige aard.
    Het landgoed van de familie Kruijff opende in augustus zijn deuren en heeft tot nu toe zo’n veertigduizend bezoekers ver­welkomd. „Wij vinden het een mooi initiatief", stelt Van der Laan. „Wat door veel inwoners wordt gewaardeerd."
    Evengoed moet de gemeente streng zijn. Een aantal zaken is niet in overeenstemming met het bestemmingsplan gereali­seerd, maar de Polder wil die za­ken legaliseren. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om hekwerken en erfafscheidingen die hoger zijn dan de toegestane één meter tachtig. ,Bij de wolven en de hy­ena’s is dat het geval, maar dat is natuurlijk om de veiligheid van het publiek te garanderen." Ook zijn er torens neergezet zonder toestemming. „Maar we begrij­pen dat die nodig zijn voor de vo­gelshows." Meer problemen heeft de ge­meente met de brandveiligheid op sommige plekken. „Dat kan in veel gevallen verbeterd wor­den door meer brandblusmidde­len neer te zetten. Bij het thee­huis de Braeckelhof gaan we wel strenger handhaven. Dat kent af­wijkingen in de bouw, iets wat ook opgaat voor het informatie­centrum. We gaan het landgoed daarop aanschrijven, met het verzoek alles zo spoedig moge­lijk aan te passen. Tenslotte ko­men daar grote aantallen bezoe­kers."
    Ook is volgens hem de be­woning van het koetshuis niet toegestaan.
    Kapel
    Van der Laan begrijpt dat de fa­milie Kruijff plannen heeft voor de toekomst. „Het is handig als die ideeën van tevoren worden besproken met ons. Beter dan achteraf constateren dat zaken toch niet goed zijn."
    Zo wil de familie de vogelkijk-hut afbreken en er een kapel la­ten bouwen. Ook is de bedoeling dat er een zorgboerderij komt bij de bestaande kinderboerderij. „Tegen de kapel hebben we in beginsel geen bezwaar. Het is tenslotte een pand dat een be­staand bouwwerk vervangt. Het initiatief van de zorgboerderij juichen we toe. Dat heeft ook een maatschappelijke functie."
    Peter Kruijff stelt dat het colle­ge weliswaar positief is, maar dat een aantal ambtenaren helaas nog steeds negatief is. Sommige zaken zijn volgens hem verge­zocht. „Zoals dat de uitbordjes ontbraken in het nachtverblijf van de wolven. Het is maar net hoe strikt je de regels wilt toepas­sen, want ik denk dat er veel meer panden in de gemeente zijn die daar niet aan voldoen.
    De aanpassingen van de Braec­kelhof betreffen een paar klei­nigheidjes. De woonbestem­ming van het koetshuis is notari­eel geregeld. Maar ik wacht de schriftelijke reactie van de ge­meente af."
    Bron: NHD