Optie openbare kade

Datum:
  • dinsdag 18 november 2008
  • in
  • Categorie:
  • 18 november 2008

     Anna Paulowna - Twee mogelijke invullingen voor Kooyhaven Stuurgroep RHB (Regionaal Havenge­bonden Bedrijventerrein) maakt begin december een keu­ze uit twee concepten voor Kooyhaven.
     Ook moet er dan een bijbehorend stedenbouwkundig plan zijn. Zo vertelde gisteravond de projectgroep tijdens de gemeenteraadsver­gadering in Anna Paulowna.

    Op dit moment wordt er hard ge­werkt aan het project en vindt er regelmatig overleg plaats met de bewonerscommissie. Voor het bedrijventerrein zijn momenteel twee mogelijke invullingen die de fraaie namen Offshore Hub en Water Valley hebben meegekre­gen.

     Verlengde 

     Beide concepten liggen in el­kaars verlengde. Offshore Hub is, zoals het woord al doet ver­moeden, gericht op het een plek geven van offshore-activiteiten. Er is een duidelijke link met de bedrijvigheid in Den Helder. Wa­ter Valley houdt er rekening mee dat in de toekomst ook andere bedrijven er een plaats krijgen. Tom Köler, ontwikkelings­manager grondbedrijf, van Hei­jman Vastgoed legde het als volgt uit: „Bij Water Valley zijn de be­drijven evenals bij Offshore Hub afhankelijk van het water. Grote verschil is dat een aantal bedrij­ven minder behoefte hebben aan een eigen ontsluitingsweg. Die zullen gebruik maken van een openbare kade – misschien één keer in de week of maand – voor het vervoer over water."

     Ook wordt momenteel geke­ken naar een oplossing voor de ontsluiting van Kooyhaven.

    Eveneens zal dan de verkeerssi­tuatie Kooypunt aangepast moe­ten worden. Hiervoor zijn drie varianten ontwikkeld. De meest ’schrale’ optie betreft een kortetermijnoplossing waar­bij alleen een aanpassing komt voor zwaar vrachtverkeer.

    Bij de tweede mogelijkheid wordt ge­sproken over twee rotondes met een fietstunneltje voor het lang­zaam verkeer. De meest ingrij­pende keuze kent een weg die zich bovenlangs richting Kooy­haven slingert in plaats van recht onder het viaduct door naar het terrein.

    Voor het aanpakken van de verkeerssituatie bij het knoop­punt Kooypunt moeten Rijkswa­terstaat, Provincie, Anna Pau­lowna, Den Helder en de ontwik­kelaars met elkaar om tafel.

    Volgens Köler zorgt de komst van Kooyhaven – goed voor achthon­derd arbeidsplaatsen – niet voor een significant verschil in ver­keersdrukte. Hij baseerde zich daarbij op een onderzoek van Goudappel Coffeng.

    „Capaci­teitsproblemen doen zich ruim voor 2020 voor op de aansluitin­gen van de N99 met de Balgweg, N9 en richting Luchthavenweg."

     Bestemmingsplan 

     In januari/februari is de bedoe­ling dat de milieueffectrapporta­ge een feit is. Het voorontwerp bestemmingsplan kan dan in de raad worden behandeld, waarna in de daaropvolgende twee maanden de inspraakprocedure wordt doorlopen en de inspraak­reacties worden verwerkt. De projectgroep gaat er dan vanuit dat in april/mei het bestem­mingsplan door de raad vastge­steld kan worden.

     Bron: NHD

    0 reacties :

    Een reactie posten