18 november 2008
Anna Paulowna - Twee mogelijke invullingen voor Kooyhaven
Stuurgroep RHB (Regionaal Havengebonden Bedrijventerrein) maakt begin december een keuze uit twee concepten voor Kooyhaven.
Ook moet er dan een bijbehorend stedenbouwkundig plan zijn. Zo vertelde gisteravond de projectgroep tijdens de gemeenteraadsvergadering in Anna Paulowna.
Op dit moment wordt er hard gewerkt aan het project en vindt er regelmatig overleg plaats met de bewonerscommissie. Voor het bedrijventerrein zijn momenteel twee mogelijke invullingen die de fraaie namen Offshore Hub en Water Valley hebben meegekregen.
Verlengde
Beide concepten liggen in elkaars verlengde. Offshore Hub is, zoals het woord al doet vermoeden, gericht op het een plek geven van offshore-activiteiten. Er is een duidelijke link met de bedrijvigheid in Den Helder. Water Valley houdt er rekening mee dat in de toekomst ook andere bedrijven er een plaats krijgen.
Tom Köler, ontwikkelingsmanager grondbedrijf, van Heijman Vastgoed legde het als volgt uit: „Bij Water Valley zijn de bedrijven evenals bij Offshore Hub afhankelijk van het water. Grote verschil is dat een aantal bedrijven minder behoefte hebben aan een eigen ontsluitingsweg. Die zullen gebruik maken van een openbare kade – misschien één keer in de week of maand – voor het vervoer over water."
Ook wordt momenteel gekeken naar een oplossing voor de ontsluiting van Kooyhaven.
Eveneens zal dan de verkeerssituatie Kooypunt aangepast moeten worden. Hiervoor zijn drie varianten ontwikkeld.
De meest ’schrale’ optie betreft een kortetermijnoplossing waarbij alleen een aanpassing komt voor zwaar vrachtverkeer.
Bij de tweede mogelijkheid wordt gesproken over twee rotondes met een fietstunneltje voor het langzaam verkeer. De meest ingrijpende keuze kent een weg die zich bovenlangs richting Kooyhaven slingert in plaats van recht onder het viaduct door naar het terrein.
Voor het aanpakken van de verkeerssituatie bij het knooppunt Kooypunt moeten Rijkswaterstaat, Provincie, Anna Paulowna, Den Helder en de ontwikkelaars met elkaar om tafel.
Volgens Köler zorgt de komst van Kooyhaven – goed voor achthonderd arbeidsplaatsen – niet voor een significant verschil in verkeersdrukte. Hij baseerde zich daarbij op een onderzoek van Goudappel Coffeng.
„Capaciteitsproblemen doen zich ruim voor 2020 voor op de aansluitingen van de N99 met de Balgweg, N9 en richting Luchthavenweg."
Bestemmingsplan
In januari/februari is de bedoeling dat de milieueffectrapportage een feit is. Het voorontwerp bestemmingsplan kan dan in de raad worden behandeld, waarna in de daaropvolgende twee maanden de inspraakprocedure wordt doorlopen en de inspraakreacties worden verwerkt. De projectgroep gaat er dan vanuit dat in april/mei het bestemmingsplan door de raad vastgesteld kan worden.
Bron: NHD
0 reacties :
Een reactie posten