Raad mag zelf crossterrein aanwijzen

• donderdag 16 oktober 2008
  • Categorie:
  • 16 oktober 2008 - Noordkop  -  De gemeenteraad van Wieringermeer mag binnenkort zelf enkele locaties aanwijzen, waarop mogelijk een motorcrossterrein kan worden gevestigd.

WIERINGERWERF

Nader onderzoek moet uitwijzen of die plekken daadwerkelijk geschikt zijn voor dat doel. De locatie bij de Groetweg zal ook worden onderzocht. Dat vertelde wethouder Jan van den Bos donderdag aan de commissie voor grondgebiedzaken.

Aangezien de bouw van een durfsportcentrum er niet in zit, zet het college de kaarten maar weer op een goed geoutilleerd motorcrossterrein, dat ergens in de polder een plaats moet zien te vinden.

Maar waar? Dat, is de grote vraag. De gemeente weet het zelf ook nog niet. Ze heeft in het verleden weliswaar onderzoek gedaan naar mogelijk geschikte locaties, maar toen ging ze uit van een matig intensief gebruik van het crossterrein. Maximaal zes uur per week zouden de motorcrossers er gebruik van maken. Een stuk grond aan de Groetweg zou daarvoor het meest geschikt zijn, wees het onderzoek uit.

Maar de bakens zijn verzet. Om alle motorcrossers in de Noordkop de gelegenheid te geven hun machines de sporen te geven, zal het crossterrein langer dan zes uur per week in gebruik moeten zijn. En dat vraagt nieuw onderzoek. En nieuwe locaties. Vertelde wethouder Van den Bos. Maar die aan de Groetweg, zal er hoe dan ook deel van uitmaken. De andere twee locaties die nader zullen worden onderzocht, mag de gemeenteraad bepalen.

Pikant detail is dat de grond aan de Groetweg door de provincie is aangekocht. En die zou er helemaal geen bezwaar tegen hebben als daar een crossterrein komt. Van den Bos beweerde daar geen boodschap aan te hebben. "Er komt een geheel nieuw onafhankelijk onderzoek. En daarbij maakt het niet uit wie de grond in zijn bezit heeft. Het gaat erom welke locatie het meest geschikt is."

En dan is het volgens hem helemaal niet gezegd dat de Groetweg opnieuw als beste locatie uit de bus komt. Maar het gegeven dat dit deel van de polder hoe dan ook opnieuw wordt meegenomen in het onderzoek, zal de omwonenden van de Groetweg niet geruststellen.

Niet alleen de omwonenden zijn bevreesd voor wat hen boven het hoofd hangt, ook de vereniging Bespaar ons Lawaai ziet als een berg op tegen de komst van gemotoriseerde herriemakers. Henk Vaandrager voerde namens deze vereniging voor de zoveelste keer het woord in de commissie voor grondgebiedzaken. Hij kreeg alle gelegenheid om uitgebreid voor te dragen uit eigen werk. Zijn betoog, dat minstens een kwartier in beslag nam, kwam er in het kort op neer dat een sport als motorcross niet op hun plaats is in de Wieringermeer, omdat het lawaai van de motoren in het vlakke polderlandschap ver draagt.

Ook een vertegenwoordiger van de dorpsraad Aartswoud, de heer Jansen, trok van leer tegen het voornemen, waarbij hij er gemakshalve maar vast van uitging dat het aan de Groetweg zal komen te liggen. Jansen merkte op dat de gemeente Wieringermeer er een handje van heeft minder aantrekkelijke zaken te situeren aan de rand van de polder.

Voor de leden van de commissie voor grondgebiedzaken was er niets nieuws onder de zon. Het was per slot van rekening niet voor het eerst dat het motorcrossterrein op de politieke agenda stond. Verleden jaar stelde de gemeenteraad al vast dat de gemeente plaats moet kunnen bieden aan een accommodatie voor de motorcrossers. Het liefst overdekt, maar als het niet anders kan, dan maar in de open lucht.

Het zag er even naar uit dat investeerders brood zagen in de realisatie van een overdekt durfsportcentrum, maar die haakten snel af toen gedeputeerde Hooijmaijers eerder dit jaar begon over verplaatsing van het racecircuit van Zandvoort naar Den Helder. Dus toch maar een simpel crossterrein. Dat bracht Henk Fortuin (PvdA) ertoe op te merken dat de provincie het op zijn geweten heeft, dat er geen overdekt durfsportcentrum komt, en dat diezelfde provincie er nu maar voor moet zorgen dat er nieuwe investeerders worden aangetrokken, zodat het er alsnog komt.

Iddo Bakker (Progressief Wieringermeer) vond het ook spijtig dat de investeerders met de noorderzon zijn vertrokken. Hij vroeg zich af of de gemeente hen niet alsnog kan interesseren om het avontuur aan te gaan. Zeker nu de provincie Noord-Holland afziet van de verplaatsing van het racecircuit naar Den Helder, zou dat toch mogelijk moeten kunnen zijn. Tenminste, als de interesse er echt was. Maar volgens de wethouder is dat geen optie meer. "De investeerders zijn hun vertrouwen in het durfsportcentrum kwijt."

Theo Groot (CDA) "stelde vast dat de commissie niet hoefde te besluiten of er wel of geen crossterrein komt, want die beslissing is al lang genomen. Er lag slechts een plan van aanpak’ op tafel. "En dat is een vervolg op de raadsuitspraak van 2006. Niet meer dan dat. Het CDA heeft toen gezegd dat motorcross mogelijk moet zijn in de polder en daar staan we nog steeds achter", constateerde hij. Groot vroeg zich wel af wie voor de kosten van het locatieonderzoek opdraait. Van den Bos stelde hem gerust: dat is de initiatiefnemer, oftewel de motorcrossfederatie. Dat neemt niet weg dat de gemeente wel ambtenaren aan het werk zal zetten en voor die kosten zelf zal opdraaien.

Auke Stielstra (Onafhankelijk Wieringermeer) was niet zo blij met het feit dat de gemeente al zijn kaarten nu weer zet op een onoverdekt motorcrossterrein. "Wij waren voorstander van een overdekt durfsportcentrum en niet van een motorcrossterrein. Met dit voorstel kunnen we dan ook niet akkoord gaan." Ook Ada Staal (Gemeentebelangen) had liever gezien dat er een overdekt durf sportcentrum zou worden gerealiseerd, maar zij gaf aan wel te kunnen leven met een motorcrossterrein in de open lucht. Datzelfde gold voor Cees List (VVD).

Bron: Wieringermeerbode