Geen actiesportcentrum, maar motorcrossbaan in Wieringermeer

• zondag 7 september 2008
  • Categorie:
  • 7 september 2008 - Noordkop  -  Een actiesportcentrum is niet haalbaar, dus dan maar een motorcrossterrein.

Het college van de gemeente Wieringermeer wil binnenkort drie locaties in de. polder laten onderzoeken of ze geschikt zijn om er meer dan acht uur per week op te crossen. Ook de locatie aan de Groetweg zit daar weer bij.

De gemeente Wieringermeer is al jaren in beeld voor de vestiging van een motorcrossterrein. Motorcrossers kunnen vrijwel nergens terecht en menen dat de polder voldoende ruimte biedt om hen onderdak te bieden. Een mening die door de provincie Noord-Holland wordt gedeeld. De gemeenteraad van Wieringermeer is het ermee eens dat er een oplossing moet komen voor de motorcrossers, maar beseft ook dat hun komst gepaard kan gaan met de nodige geluidsoverlast voor de eigen inwoners.

Daarom is de gemeenteraad voorstander van de komst van een hoogwaardig overdekt actiesportcentrum.

Op die wijze kan de geluidsoverlast namelijk in de hand worden gehouden en krijgt de polder een voorziening met enige allure. Het college kreeg enkele jaren geleden van de raadsleden nadrukkelijk de opdracht om werk te maken van een actiesportcentrum. En mocht dat in het uiterste geval niet lukken, dan maar een ’goed geoutilleerde crossbaan, die zodanig is gelegen en ingericht dat de overlast voor omwonenden wordt beperkt’, zoals in het bewuste raadsvoorstel is omschreven.

Missie mislukt. Dat kun je wel zeggen nu het college de gemeenteraad wil voorstellen om toch maar te gaan voor een onoverdekt motorcrossterrein. Een overdekt actiesportcentrum is namelijk geen haalbare kaart constateert de verantwoordelijke wethouder Jan van den Bos. Met dank n de provincie Noord-Holland, die onlangs met het lumineuze idee op de proppen kwam om het racecircuit van Zandvoort te verplaatsen naar Den Helder. Wieringermeer had net een paar investeerders gepaaid, die wel brood zagen in een actiesportcentrum, maar die trokken zich ijlings terug toen de plannen van de provincie bekend werden.

Of die verplaatsing van het racecircuit uiteindelijk doorgaat, is overigens nog maar zeer de vraag. Zowel Den Helder als Zandvoort zien er geen brood in. De haast waarmee de investeerders hun plannen voor de bouw van een overdekt actiesportcentrum lieten varen, wekt dan ook de indruk dat ze er zelf ook al niet zoveel heil meer in zagen en blij waren met opgeheven hoofd te kunnen vertrekken. Anders hadden ze nog wel even geduld kunnen betrachten.

Het college trekt in elk geval zijn conclusies. Geen investeerders te vinden voor een overdekt actiesportcentrum, dan maar weer gaan voor een gewoon motorcrossterrein. Ze wil binnenkort laten onderzoeken welke locatie daarvoor het meest is geschikt. Een van de locaties is de Groetweg. Die was in het verleden al in beeld als de meeste geschikte plek om motorcrossers maximaal acht uur per week hun machines de sporen te geven. De provincie heeft het terrein zelfs al aangekocht. Kortom, de kans is groot dat hier het motorcrossterrein zal komen.

Maar acht uur is niet meer genoeg. Het moeten er meer per week worden. Het is immers de bedoeling dat het een volwaardig motorcrossterrein wordt. En de provincie telt veel motorcrossers die straks bijna allemaal op dezelfde plek zijn aangewezen. Daarom moet er een nieuw onderzoek worden gedaan. Een waarin de effecten van meer dan acht uur crossen per week worden meegenomen. Al was het maar voor de vorm, want zoals gezegd is de grond aan de Groetweg al door de provincie aangekocht.

"Het realiseren van een motorcrossterrein zal nieuwsgierigheid en waarschijnlijk weerstand opleveren van de omgeving. Daarnaast is het niet ondenkelijk dat de bestuursrechter hierin een toetsende rol zal vervullen.

Het is juist daarom extra van belang dat er gedegen onderzoeken ten grondslag liggen aan de besluitvorming. Wij vinden het daarom noodzakelijk dat er een locatieonderzoek wordt gedaan voor een motorcrossterrein van meer dan acht uur", zo staat te lezen in het ambtelijke voorstel, waaraan het college zijn goedkeuring heeft verleend. Kortom, ’om de mogelijke tegenstanders de wind uit de zeilen te nemen moeten de procedures zorgvuldig worden doorlopen, hoewel de uitkomst al vrijwel vast staat.

ssterrein, want op de komst van de motorcrossers zit veel omwonenden niet te wachten. "De realisatie van een motorcrossterrein zal de nodige nieuwsgierigheid wekken. Er moet rekening worden gehouden met het zogenaamde nimby-effect, ofwel ’not in my backyard’. De realisatie van een motorcrossterrein kan dan ook vrijwel zeker op bezwaren rekenen. Het is daarom van belang de burger zo duidelijk mogelijk en tijdig informeren", zo gaat het ambtelijke voorstel verder.

Naast de motorcrossers is het de bedoeling dat ook Micro Light Aircrafts straks terecht kunnen op het motorcrossterrein. Tenminste, dat is een wens van de provincie Noord-Holland. Het is aan de Noord-Hollandse Motorsportfederatie, die het motorcrossterrein vorm moet geven, of ze er brood in zien om samen met de eigenaren van kleine viiegtuigjes samen gaan werken. Uiteraard is de gemeente niet van plan om voor mogelijke planschade op draaien. Die is voor rekening van de motorsportfederatie.

Het plan van aanpak om te komen tot een motorsportterrein in de Wieringermeer, ,wordt naar alle waarschijnlijkheid in de gemeenteraad van oktober besproken.
    Bron: Wieringermeerbode